BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Fout op fout bij berekeningen Lelystad Airport

  • Kay Rutten
donderdag 9 november 2017, 20:14 Update: vrijdag 10 november 2017, 13:56

De berekeningen van de milieu-effecten voor de uitbreiding van Lelystad Airport kloppen van geen kant. Hierdoor lijkt de geplande opening van het vliegveld in gevaar te komen.

Foto: ANP

Bij ieder groot plan moet een milieueffectenrapportage opgesteld worden. Daarin moet duidelijk worden wat de gevolgen zijn van de voorgenomen plannen. 'Bij de rapportage van de uitbreiding van Lelystad Airport is er een boel commotie ontstaan omdat het effect op de geluidsoverlast veel groter zou zijn dan de overheid de bewoners had voorgespiegeld', vertelt politiek verslaggever Jeroen Stans. 'Een groep bewoners is toen zelf nog een keer door de berg met informatie gegaan en kwamen erachter dat het effect nóg veel hoger was.'

Bezorgde bewoners

Eén van die groep bezorgde bewoners is Leon Adegeest. Hij is van actiegroep HoogOverijssel 'Er is in de rapportage gehusseld met het vermogen van de vliegtuigen dat ze meten. Dat zou zo laag zijn dat ze dan in werkelijkheid uit de lucht zouden moeten vallen', zegt hij tegen Stans. Daarnaast kloppen ook de hoogte waarop de vliegtuigen zouden vliegen maar ook het aantal vliegtuigen niet. 'Elk aspect in de berekeningen is lager ingeschat dan dat het in werkelijkheid is.'

Modderdossier

'Wat is er niet misgegaan zou je bijna kunnen vragen', zegt communicatiedeskundige Jan Driessen, voormalig campagnestrateeg voor Mark Rutte. 'In de communicatie heet dit een modderdossier. Iedereen is onder de modder komen te zitten. En hoe verder je erin duikt, hoe smeriger het wordt. Werkelijk alles is hier fout gegaan.'

In verband met de door u gekozen cookievoorkeuren kunnen wij deze Youtube-video niet tonen. Klik hier om akkoord te gaan met de cookievoorkeuren die nodig zijn om deze Youtube-video te laden.

Sharon Dijksma

Daarnaast gooit voormalig staatssecretaris -en nu Kamerlid- Sharon Dijksma extra olie op het vuur. Afgelopen week, toen ze op bezoek was bij een politiek café zei ze: 'Onder het motto we moeten ons opheffen, zijn de afgelopen jaren een hoop goede mensen weggegaan. Die zijn vaak voor veel geld weer terug ingehuurd. Dat betekent dus dat je op zo'n dossier met heel weinig mensen zit en dan worden er fouten gemaakt.' Volgens Stans is het vooral opvallend dat ze hier nú pas mee komt. 'Juist nu ze staatssecretaris af is en dus niet meer verantwoordelijk is', zegt hij.

Tijdsdruk

De oppositiepartijen in de Tweede Kamer hameren op een nieuw onderzoek, de coalitiepartijen daarentegen willen eerst van de nieuwe minister meer uitleg. 'Dat wordt lastig want er is tijdsdruk', zegt Stans. 'Het vliegveld moet op 1 april 2019 al opengaan, om dat te halen moet eind deze maand de discussie over de aanvliegroutes geslecht zijn.' Volgens hem is dat onhaalbaar als er geen waterdichte milieueffectenrapportage ligt.

LelystadMobiliteitSharon DijksmaVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Auto-Update | Het toekomstig dashboard van BMW

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play