Mobiliteit9 nov '17 20:14Aangepast op 10 nov '17 13:56

Fout op fout bij berekeningen Lelystad Airport

Auteur: Kay Rutten

De berekeningen van de milieu-effecten voor de uitbreiding van Lelystad Airport kloppen van geen kant. Hierdoor lijkt de geplande opening van het vliegveld in gevaar te komen.

Bij ieder groot plan moet een milieueffectenrapportage opgesteld worden. Daarin moet duidelijk worden wat de gevolgen zijn van de voorgenomen plannen. 'Bij de rapportage van de uitbreiding van Lelystad Airport is er een boel commotie ontstaan omdat het effect op de geluidsoverlast veel groter zou zijn dan de overheid de bewoners had voorgespiegeld', vertelt politiek verslaggever Jeroen Stans. 'Een groep bewoners is toen zelf nog een keer door de berg met informatie gegaan en kwamen erachter dat het effect nóg veel hoger was.'

Bezorgde bewoners

Eén van die groep bezorgde bewoners is Leon Adegeest. Hij is van actiegroep HoogOverijssel 'Er is in de rapportage gehusseld met het vermogen van de vliegtuigen dat ze meten. Dat zou zo laag zijn dat ze dan in werkelijkheid uit de lucht zouden moeten vallen', zegt hij tegen Stans. Daarnaast kloppen ook de hoogte waarop de vliegtuigen zouden vliegen maar ook het aantal vliegtuigen niet. 'Elk aspect in de berekeningen is lager ingeschat dan dat het in werkelijkheid is.'

Modderdossier

'Wat is er niet misgegaan zou je bijna kunnen vragen', zegt communicatiedeskundige Jan Driessen, voormalig campagnestrateeg voor Mark Rutte. 'In de communicatie heet dit een modderdossier. Iedereen is onder de modder komen te zitten. En hoe verder je erin duikt, hoe smeriger het wordt. Werkelijk alles is hier fout gegaan.'

Sharon Dijksma

Daarnaast gooit voormalig staatssecretaris -en nu Kamerlid- Sharon Dijksma extra olie op het vuur. Afgelopen week, toen ze op bezoek was bij een politiek café zei ze: 'Onder het motto we moeten ons opheffen, zijn de afgelopen jaren een hoop goede mensen weggegaan. Die zijn vaak voor veel geld weer terug ingehuurd. Dat betekent dus dat je op zo'n dossier met heel weinig mensen zit en dan worden er fouten gemaakt.' Volgens Stans is het vooral opvallend dat ze hier nú pas mee komt. 'Juist nu ze staatssecretaris af is en dus niet meer verantwoordelijk is', zegt hij.

Tijdsdruk

De oppositiepartijen in de Tweede Kamer hameren op een nieuw onderzoek, de coalitiepartijen daarentegen willen eerst van de nieuwe minister meer uitleg. 'Dat wordt lastig want er is tijdsdruk', zegt Stans. 'Het vliegveld moet op 1 april 2019 al opengaan, om dat te halen moet eind deze maand de discussie over de aanvliegroutes geslecht zijn.' Volgens hem is dat onhaalbaar als er geen waterdichte milieueffectenrapportage ligt.

Gerelateerde artikelen