Mobiliteit19 nov '17 13:23Aangepast op 20 nov '17 00:44

Asfalt met aanleg voor een halve eeuw

Auteur: BNR Webredactie

Asfalt dat veel langer meegaat, het liefst vijftig jaar. Daar werken de Technische Universiteit Delft en Dura Vermeer aan. In nauwe samenwerking met de provincie Noord-Holland, die een teststrook ter beschikking stelt.

(ANP EVERT ELZINGA )

De eerste resultaten op bruggen in de VS en Nieuw-Zeeland wijzen erop dat het asfalt echt een stuk langer mee kan gaan. Toch is het nog maar de vraag of die pretentie van vijftig jaar ook op het drukke Nederlandse wegennet waargemaakt kan worden, erkent Sandra Erkens van de Technische Universiteit Delft in BNR Eyeopeners. Daarom is ze blij met de medewerking van de provincie Noord-Holland, die een proefvlak laat aanleggen, en Dura Vermeer.

Stappen vooruit

Waar precies de teststrook wordt aangelegd is nog niet duidelijk. 'De insteek is om het duurzaam te doen, dus er wordt gekeken waar in Noord-Holland een stuk weg nieuw asfalt nodig heeft en daar zal dit asfalt aangelegd worden.' En dan zal blijken of de bevindingen in het laboratorium ook in de praktijk goed uitpakken. 'Je moet optimistische en ambitieuze doelen stellen om echt stappen vooruit te komen. Dus we gaan ook in de praktijk zien of de dingen die we in het lab hebben uitgetest zich echt waarmaken. Dat maakt het voor ons heel interessant.'

Het 'superasfalt' is in eerste instantie een laboratorium-concept, waarbij stijfheden en sterkte werden getest met impulsen, en een vermoeiingsproef het 'buitengedrag' moet simuleren, door het heel vaak op en neer te bewegen. Wat het nieuwe asfalt zo bijzonder maakt? Het bitumen, dat normaal gesproken de stenen in het asfalt aan elkaar plakt, wordt vermengd met wat duurdere epoxy, die het asfalt wat elastischer maakt. 'Terwijl we de goede eigenschappen van bitumen, dat het aan de stenen plakt en dat het zichzelf kan herstellen, willen behouden.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen