Mobiliteit6 dec '17 10:40Aangepast op 6 dec '17 11:24

'Extra vracht kan Maastricht Aachen uit rode cijfers tillen'

Auteur: BNR Webredactie

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken, zo heeft minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen besloten. Zo ontstaat er ruimte om grotere en zwaardere vrachtvliegtuigen van het overvolle Schiphol te verplaatsen naar Limburg.

(ANP MARCEL VAN HOORN)

De vrachtvervoerders dreigden eerder uit te wijken naar het buitenland omdat er niet genoeg ruimte op Schiphol zou zijn voor vrachtvluchten. In dat opzicht is het zeker goed nieuws, zegt Rogier Spoel van branchevereniging, evofenedex, al werd het wat hem betreft wel eens tijd. 'We zitten er al een tijdje op te wachten, maar hiermee kun je grotere toestellen accommoderen en kan Maastricht zich verder ontwikkelen. Het geeft ook aan dat de overheid duidelijk zegt dat er wel wat moet gebeuren met vrachtvluchten.'

Synergie

Hoewel de concurrentie in de iets ruimere omgeving van Maastricht behoorlijk stevig is - vanuit onder meer Luik en Frankfurt, zal de verwachte groeiende vraag naar luchtvracht extra werkgelegenheid opleveren in de regio. 'Er zijn heel veel Europese distributiecentra gevestigd in de regio die veel gebruik maken van luchtvracht - in Venlo, maar ook in de buurt van Maastricht en Heerlen - dus daar zit zeker wel synergie in.'

David en Goliath

Spoel blijft realistisch en beseft dat de extra capaciteit in Maastricht niet alle afhandelingscapaciteit kan compenseren die op Schiphol noodgedwongen verdwijnt. 'Maastricht Aachen Airport gaat zich ontwikkelen naar 330.000 ton, Schiphol doet op jaarbasis 1,7 miljoen ton, dus dat is wel een beetje een David vs. Goliath-verhaal. Niettemin is het wel mooi dat vluchten die noodgedwongen van Schiphol moeten verdwijnen ook Maastricht hebben om binnen Nederlandse landsgrenzen een operatie uit te voeren. Dat is op zich positief.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen