Mobiliteit2 jan '18 06:56Aangepast op 2 jan '18 15:40

Indiase controle op Nederlandse files

Auteur: BNR Webredactie

Wat veel mensen niet weten is dat de systemen die de trajectcontroles en de matrixborden boven de snelwegen regelen niet hier worden gecontroleerd, maar.... in India!

Image

India-correspondent Niels Guns nam een kijkje bij het Haagse bedrijf ARS Traffic dat vanuit de Zuid-Indiase stad Trivandrum een oogje in het zeil houdt op de Nederlandse snelwegen. Het bedrijf kan van daaruit het hele wegennet in Nederland controleren, vertelt eigenaar, oprichter en directeur Jan Linssen. 'Dat betekent dat we, als een systeem uitvalt, al vóórdat de spits begint ernaartoe kunnen gaan en het kunnen repareren.'

Het zou nooit mogelijk zijn om datzelfde vanuit Nederland te doen, zegt Linssen: 'Dan zouden we dat 24 uur per dag moeten bemannen, met een heleboel mensen, en dat zou een enorme impact hebben op de kosten'.

Wedstrijd

Maar gastland India wordt niet vergeten. ARS Traffic wordt bijvoorbeeld gevraagd om steden waar nog niks is, te voorzien van verkeerssignalering. Linssen noemt als voorbeeld Surat, toch een stad met een paar miljoen inwoners. Als je daar op de kruispunten kijkt, is een beetje regulering bepaald geen overbodige luxe, zegt hij. 'Waar in Nederland zich iedereen netjes opstelt in rijtjes tussen de strepen en wacht vóór de strepen, is het in India eigenlijk een wedstrijd wie zo dicht mogelijk bij de streep kan komen. Als je achteraan staat, ga je het liefst, voordat het licht op groen gaat, proberen toch nog vooraan te komen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen