
Op de zelfstandigheid van de huidige generatie autonome voertuigen is nog het nodige aan te merken. En helaas is het maar weinig mensen gegeven om adequaat in te grijpen als een auto het plotseling even niet op eigen kracht kan. 'Je zit eigenlijk maar een beetje passief te wachten tot er iets fout gaat en dat is verschrikkelijk saai', zegt Heikoop in BNR Eyeopeners. 'Als je twee uur achtereen in zo'n auto zit, let je niet meer fysiek op, terwijl de automaat dat wel verwacht.'
Andere dingen doen
En daar ontstaan volgens Heikoop de gevaren. 'De uitdaging van automatisch rijden is juist dat je andere dingen kunt doen. Maar op dit moment zijn systemen nog niet zo veilig dat we vanuit een technisch oogpunt zeggen dat de mens niet meer verantwoordelijk is.' De 'autonome automobilist' moet daarom eigenlijk meer een supervisor worden, zoals ook de moderne piloot dat is. En daarvoor moet de lesstof voor het rij-examen wat hem betreft worden aangepast. 'De technologie kómt er en de mens moet daarmee om kunnen gaan.'