Van Boxtel: 'Meer marktwerking spoor is slecht plan'
Meer marktwerking op het spoor is in het nadeel van de treinreiziger, meent NS-baas Roger van Boxtel. Dezelfde treinreiziger zal overigens niet méér voor zijn treinkaartje gaan betalen nu spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan wordt, benadrukte staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

Van Boxtel was vandaag in de Tweede Kamer voor een hoorzitting over de toekomst op het spoor. Dat hij voor eigen parochie preekte en geen groot aanhanger is van meer marktwerking op het spoor mag geen verrassing zijn, maar de redenering die de NS-baas daarbij te berde bracht wekte volgens politiek verslaggever Jeroen Stans wel de nodige verbazing. 'Hij verbreedde de discussie; het wordt steeds drukker en om Nederland een beetje bereikbaar te houden heb je niet méér vervoerders op het spoor nodig, maar juist één. En dat zou, uiteraard, de NS moeten zijn.'
Goede verbindingen
De trots is terug bij de Nederlandse Spoorwegen, liet Van Boxtel duidelijk blijken. 'Je hebt daar gewoon een sterke speler bij nodig - en dat is de NS - die met gezag en betrokkenheid en het reizigersbelang voor ogen echt het debat mee wil voeren hoe wij Nederland naar de toekomst het best van goede verbindingen blijven voorzien.' Kortom, zegt Stans: 'de onmisbare NS'. 'En dat hebben we de afgelopen jaren natuurlijk wel eens anders gezien toen het niet zo goed ging, maar die schroom is er wel een beetje vanaf.'
Nog even de huidige situatie: De NS heeft nog altijd het alleenrecht op het zogenaamde hoofdrailnet - alle grote lijnen in het centrum van het land. Op de regionale lijnen worden gedeeltelijk concessies en marktwerking gehanteerd. Dat ging een aantal jaar geleden helemaal fout met een aanbesteding van de NS in Limburg. Maar dat is geen reden om zich nu koest te houden. 'De NS wil weer meebieden op de regionale lijnen die om de zoveel tijd vrijkomen. Dus de NS wil wat dat betreft het territorium verder gaan uitbreiden.'