Mobiliteit31 jan '18 16:29Aangepast op 31 jan '18 17:26

Lightrail drukt zwaar op begroting

Auteur: BNR Webredactie

De aanleg van de Uithoflijn, de nieuwe sneltram tussen Utrecht Centraal en De Uithof, gaat niet helemaal soepel, zeggen de gemeente en de provincie. De kosten komen 84 miljoen euro hoger uit dan gepland en de lijn kan pas eind volgend jaar helemaal in gebruik worden genomen, terwijl de eerste tram begin dit jaar al had moeten rijden.

Van de extra kosten komt 25 miljoen van de gemeente Utrecht, de rest wordt bijgelegd door de provincie. Dat komt bovenop de ruim 300 miljoen die de lijn zou in eerste instantie zou kosten. En dat allemaal door, je raad het al, een vertraging van een jaar. Wat het lastig maakt is dat de lijn dwars door het stationsgebied moet, zegt Tim Busscher, universitair docent infrastructuur-planning aan Rijksuniversiteit Groningen. Bovendien kan de lijn pas echt getest worden op het moment dat de lijn helemaal af is. 'En dat kun je nou eenmaal heel moeilijk plannen.'

Het is niet het eerste lightrail-project dat niet helemaal loopt als verwacht; eerder lijkt het erop dat ightrail-projecten standaard mis gaan. Zeker in dichtstedelijk gebied blijkt het vaak moeilijk om te voorzien hoe de omgeving beïnvloed wordt door een nieuwe lijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen