Mobiliteit8 feb '18 07:13Aangepast op 8 feb '18 08:54

Elektrisch rijden: mee met Europa of vooruitlopen?

Auteur: Marjan van den Berg

De Tweede Kamer houdt vandaag een hoorzitting over de toekomst van mobiliteit. Het kabinet wil dat vanaf 2030 elke nieuw verkochte auto volledig elektrisch is. Maar iedereen snel aan de elektrische auto is helemaal geen goed idee, vindt de RAI Vereniging.

'We kunnen als Nederland niet te ver vooruitlopen op Europa', zegt Olaf de Bruijn, directeur van de RAI Vereniging. Hij benadrukt dat er in Europa afspraken zijn gemaakt over gefaseerde invoering van elektrisch rijden. 'De Europese autofabrikanten hebben hun normen en bekijken uiteindelijk wat zij Europees verkopen; zij moeten binnen die norm blijven. Als wij hier heel veel extra CO2 reduceren, geeft dat ruimte in andere markten om daar weer wat extra CO2 uit te stoten: het zogenaamde waterbedeffect.' De Bruijn waarschuwt daarnaast voor marktverstoringen door stimuleringsmaatregelen van de overheid en 'parallel-import' van conventionele auto's.

Vooroplopen

Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive Technology aan de TU Eindhoven, denkt dat het juist goed is als Nederland vooroploopt. 'Als wij de huidige Europese doelstellingen gaan volgen, gaan wij de Parijse akkoorden gewoon nooit realiseren. We kunnen ons natuurlijk voegen naar de grootste gemene deler: wat Europa nu heeft besloten. Maar we kunnen veel beter ons best doen om dat te versnellen in Europa en de regels in Europa dramatisch beter te maken.' Door voorop te lopen krijg je andere landen mee, betoogt Steinbuch. 'Als wij stellen: in 2030 willen wij volledig elektrisch nieuw verkochte auto's hebben, dan zij we al vijf jaar later dan Noorwegen.'

De consument zal uiteindelijk hoe dan ook overstag gaan, verwacht de hoogleraar. 'Als je volledig elektrisch kan rijden met een goede range van 400 kilometer, ook in de winter, en je gewoon lekker op vakantie kan en in tien minuten kan opladen. (...) Ik denk dat vanaf 2025 de consument gaat denken: shit, als ik nu nog een benzine of diesel koop, kan ik die ooit nog slijten op een tweedehandsmarkt?' Steinbuch concludeert: 'Ik zeg: doorpakken nu.'

Gerelateerde artikelen