Mobiliteit8 feb '18 12:16

'Juist veiligheid bij ons hoog in het vaandel'

Auteur: Marjan van den Berg

Doordat er een tekort is aan goede truckers gebeuren er meer ongelukken, stelt transportverzekeraar TVM. Belangenorganisatie TLN vraagt zich af waar TVM dit op baseert.

Volgens TVM heeft het tekort aan goede vrachtwagenchauffeurs in het afgelopen jaar geleid tot honderden extra ongevallen en schademeldingen. 'De totale schade in het wegtransport is tussen de 5 en 10 procent toegenomen. Dan heb je het over een schadepost van honderden miljoenen euro's', zegt Frank Woestenburg, woordvoerder van TVM. Volgens hem is een tekort aan goede vrachtwagenchauffeurs een van de oorzaken. 'De ondernemers zitten af en toe met de handen in het haar om goede chauffeurs aan te trekken. En als die niet voorhanden zijn, ga je verder zoeken natuurlijk; dan wordt, plat gezegd, de lat wat lager gelegd.'

Het is zeker niet de enige oorzaak van de ongelukken, nuanceert Woestenburg, die ook smartphone-gebruik noemt als een van de boosdoeners op de weg.

TLN: onbekend waar dit uit blijkt

Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, bevestigt dat ondernemers op zoek zijn naar goede chauffeurs. 'Maar dat is wat mij betreft ook het enige wat klopt.' Van Dijk is het niet eens met de uitleg dat de toename in ongevallen komt doordat er onervaren mensen worden ingezet. 'In ieder geval is mij geen onderzoek bekend waaruit dat zou blijken.'

TLN vindt de conclusie van TVM te gemakkelijk. 'Het is drukker op de Nederlandse wegen, dat constateren wij natuurlijk ook. Het aantal schadegevallen, met personenauto's en ook waar vrachtauto's bij betrokken zijn, is zeker toegenomen. Maar om daar de conclusie uit te trekken dat het onervarenheid van de chauffeurs is... wij weten niet precies waar dat bericht vandaan komt.'

Er wordt juist veel tijd en energie gestoken in het opleiden van chauffeurs, zegt Van Dijk. 'Als jij als opdrachtgever een chauffeur zonder de vereiste diploma's op de weg zet, ben je natuurlijk strafbaar, in overtreding. Daarmee neem je niet alleen zelf risico's, maar neem je ook risico's voor je opdrachtgever. Dus in principe gebeurt dat natuurlijk niet.'

Gerelateerde artikelen