
'We leveren nu weer de prestaties, we zijn letterlijk terug op het spoor. Dat willen we ook vasthouden, dus we zijn niet zelfgenoegzaam. We moeten iedere dag weer presteren. Dat doen we graag. Ik ben trots op wat we doen met elkaar, want het is geen geringe prestatie die iedere dag geleverd wordt door de NS', zegt Van Boxtel.
Investeren in het spoor
Om de voorspelde groei van het aantal treinreizigers op te kunnen vangen zoekt de NS naar nieuwe manieren om te kunnen investeren. 'Als het kabinet dat niet kan leveren, dan zullen we ook naar andere financieringsmogelijkheden moeten kijken'. Van Boxtel ziet een kans bij de pensioenfondsen. 'Maar dan moeten we ze ook in de goede fase in het begin bij een project betrekken. Ik denk dat we alle creativiteit uit de kast moeten halen om te kijken hoe we blijven beantwoorden aan de vervoersvraag die in Nederland gesteld wordt.'
Minder winst
De NS maakte vorig jaar veel minder winst dan het jaar ervoor. De miljoenenboete die het bedrijf opgelegd kreeg was daar voornamelijk verantwoordelijk voor. Die boete (41 miljoen euro) kreeg de vervoerder vanwege fraude bij de aanbesteding van het Limburgse spoornet. Ook had de NS in 2016 nog een flinke financiële meevaller doordat een aantal panden op stationslocaties in de verkoop werd gedaan. De omzet ging wel licht omhoog, onder meer door de stijging van de prijs van een treinkaartje. Onder de streep bleef 24 miljoen euro over, waar dat in 2016 nog 212 miljoen was.
Veel zelfvertrouwen en trots bij #NS bij presentatie jaarcijfers. Boodschap aan staatssecretaris @SvVeldhoven: Alle prestatieafspraken gehaald. ‘De 3 strikes zijn van tafel, we hebben dit jaar geen boete.’ @BNR pic.twitter.com/bysqasdi9k
— Jeroen Stans (@JeroenStans) 1 maart 2018