Mobiliteit8 mrt '18 20:59Aangepast op 9 mrt '18 11:43

Duitse tol tot zeker 2020 uitgesteld

Auteur: BNR Webredactie

De Duitse tolheffing voor personenauto's zal niet voor 2020 van de grond komen. Eerst moeten 'substantiële wijzigingen' worden aangebracht in de aanbestedingsprocedures, melden bronnen in regeringskringen aan Handelsblatt.

Het CSU-stokpaardje, voor voormalig verkeersminister Alexander Dobrindt hét centrale thema tijdens de afgelopen regeerperiode, stuit onder meer op problemen met de bescherming van persoonsgegevens bij de controle van voertuigen. Daarnaast zouden de leveranciers van de systemen worden betaald op basis van het aantal buitenlandse voertuigen dat het land in en uit rijdt. Maar als die leveranciers werkelijk afhankelijk zijn voor het verkeersvolume, zal geen bank het project willen financieren, is de veronderstelling.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat zal 'er geen traan om laten als ‘ie helemaal niet doorgaat.' Het uitstel tot 2020 is volgens haar 'goed nieuws voor ons.' 'Dit kabinet is net als het vorige kabinet fel tegen de Duitse kilometerheffing voor personenauto’s. Volgens Van Nieuwenhuizen is de heffing 'heel erg discriminerend' omdat Duitse automobilisten gecompenseerd worden en buitenlanders niet.

'Draak van een project'

Duitsland-correspondent Derk Marseille noemt de nieuwe wet een 'draak van een project'. 'Alle kentekens moeten continu gescand worden. Dat moet conform de nieuwe dataopslaggegevens. Als je gaat aanbesteden, is het de vraag wie die data precies krijgt. Dat is natuurlijk van onschatbare waarde. Ook de Duitse autofabrikanten zouden die data graag hebben. Technisch gezien kan de Duitse regering het niet zelf uitvoeren', somt Marseille de probleempunten op.

Ook is er door de vorige regering weinig geld vrijgemaakt voor dit project. 'Eigenlijk wilde niemand z'n vingers er aan branden', weet Marseille. 'Dan zit je dus in de impasse waar je nu in zit. Dan is het altijd een oplossing om te zeggen dat het zeker niet voor 2020 wordt.' De kans dat de tolheffing helemaal van de baan gaat, is volgens Marseille ook aannemelijk. Zeker aangezien Oostenrijk een rechtszaak heeft aangespannen, waar Nederland zich bij heeft aangesloten. 'Dat lijkt intussen wel steeds zekerder te zijn, alhoewel je het met dit project nooit zeker weet.'

Uitstel is afstel?

De rechtszaak gaat in ieder geval wel door. 'Die zaak kan je niet zomaar stopzetten, omdat je denkt dat het niet uitgevoerd gaat worden. Dus voor Nederland en Oostenrijk is het heel interessant om te volgen. Ik heb van bronnen rond de regering begrepen dat ze daar ook niet mee gaan stoppen. Maar als het gaat zoals het nu gaat, lijkt uitstel afstel.'

Duitsland wilde aanvankelijk dat zowel Duitse als buitenlandse automobilisten tol zouden gaan betalen. Duitsers konden dat geld dan volledig terugkrijgen in de vorm van een lagere wegenbelasting, maar na kritiek vanuit de Europese Commissie werd het oorspronkelijke wetsvoorstel aangepast. In de huidige plannen worden zuinige auto's minder belast en is de tariefstructuur aangepast, met lagere tarieven voor buitenlandse pendelaars en toeristen die kortstondig gebruik maken van het wegennet.

'Had je kunnen zien aankomen'

Volgens Erik Verhoef, vervoerseconoom aan de Vrije Universiteit, kan het voor de Duitsers geen verrassing zijn dat het project tegen problemen aanloopt. 'Het gaat om automatische registratie van voertuigen, dat daar iets is met privacy en dat je dat op een goede manier moet regelen, had je van tevoren kunnen weten.'

Dat er vanuit andere landen weerstand is tegen het project, kan er volgens Verhoef ook toe hebben geleid dat Duitsland is gaan twijfelen. 'Met de manier waarop het ooit is verzonnen komt het er eigenlijk op neer dat buitenlanders gaan meebetalen aan de Duitse wegenbelasting. De Duitsers doen dat weliswaar ook, maar zij krijgen dat terug via een verlaging van de belasting. In Europa was het allemaal op het randje of dat wel of niet zou mogen', weet Verhoef. 'Het is een vorm van buitenlanders laten betalen voor dingen die je niet op dezelfde manier andersom doet.'

Gegevensbescherming

Op 17 mei 2017 gaf de Europese Commissie groen licht voor de Duitse tolplannen, maar nog altijd blijkt het systeem niet feilloos. Een van de problemen is dat via foto's moeten uitwijzen of een buitenlandse auto met of zonder vignet rijdt. Omdat die foto's meestal ook de bestuurder tonen, worden persoonlijke gegevens gegenereerd die niet strikt noodzakelijk zijn voor de handhaving. Voor Andrea Voßhoff, de Duitse gegevensbeschermingscommissaris, reden om bezwaar te maken. 'Gegevensbescherming is een uitdagend thema', liet ze weten.

Ook de betaalterminals aan de grenzen functioneren niet naar behoren: een automobilist moet kunnen betalen in zijn nationale valuta, maar ook in euro's en met een pinpas. Dit maakt onderhoud en uitrusting van de apparatuur erg ingewikkeld. In de eerste aanbestedingsprocedure moeten kandidaten hun inschrijvingen vóór 19 maart indienen en moet het contract medio mei zijn afgewikkeld. Tot nu toe is er zelfs geen geconsolideerde versie van een operator-overeenkomst, waardoor de vertraging minstens acht weken zal bedragen.

Gerelateerde artikelen