Mobiliteit24 nov '18 16:14

'Onduidelijke toekomst elektrisch rijden door volatiel overheidsbeleid'

Auteur: BNR Webredactie

Auto-eigenaren die gewend zijn aan lage bijtelling van plug-in-hybrides zijn eerder geneigd de overstap te maken naar vol-elektrisch, zegt Marchel Koops van Athlon in BNR's Big Five. Welk effect het zwalkende beleid van de overheid op de langere termijn heeft voor de aanschaf van elektrische auto's is nog niet duidelijk, zegt hij. 'Als je als overheid inzet op stimulatie en dat vervolgens in 2021 helemaal weghaalt, kan ik me voorstellen dat dat een negatief effect heeft op de toename van het aantal elektrische auto's.'

Bij auto's met een catalogusprijs tot 50.000 euro stijgt volgend jaar de bijtelling van 4 procent naar 22 procent. En hoewel er inmiddels aardig wat alternatieven zijn te vinden in het kleinere segment, zet die verhoging kwaad bloed bij onder meer Tesla-rijders. 'De Tesla-rijder is én gewend aan een lage bijtelling én gewend aan het rijden van een hele luxe auto, dus dat gaat pijn doen.' Op het aantal lease-auto's heeft de bijtelling geen effect. En dat geldt volgens Koops ook voor rekeningrijden, dat weer nadrukkelijk is geagendeerd door RAI Vereniging. 'Als ik eerlijk ben, ben ik wel positief over rekeningrijden. Maar je moet het onderzoeken. De tegenargumenten zijn heel plausibel: als rekeningrijden in de praktijk betekent dat mensen die toch al in de file rijden alleen meer gaan betalen, schiet het zijn doel voorbij.'

Meer van BNR's Big Five?: Klik hier

Gerelateerde artikelen