BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Minder overwegen, meer spoor voor betere afwikkeling treinen

  • BNR Webredactie
maandag 26 november 2018, 12:34

Met het oog op de verwachte groei van het treinvervoer met 40 procent wordt een optimale benutting van het spoor steeds belangrijker. Treinen gaan onvermijdelijk vaker rijden en dat betekent logischerwijs dat er minder spoorwegovergangen gewenst zijn, zegt spoorbeheerder ProRail in een geheim rapport, dat inmiddels in handen is van De Telegraaf.

In het rapport staat overigens weinig wat niet geschikt is voor de buitenwereld, bezweert ProRail-baas Pier Eringa op BNR. De eenzijdige roep om extra spoor is niet toereikend, zegt hij. 'Investeren in spoor is altijd goed, maar voor een betere benutting van het spoor hebben we vooral meer elektriciteit en minder overwegen nodig; als we meer treinen korter achter elkaar laten rijden, kunnen we veel meer capaciteit kwijt op het spoor, dan hoeven we niet met onnodig lange treinen te rijden.' Op drukke routes rijden nu zes intercity's per uur, maar dat moeten er acht worden. NS, ProRail en andere betrokkenen gaan de plannen uitwerken.

ANP JEROEN JUMELET
InfrastructuurLogistiekMinisterie van Infrastructuur en WaterstaatMobiliteitNSProRail
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Reuzentruck niet de weg op in Nederland

Nieuwe Londense spoorlijn rijdt voor het eerst: 'Elizabeth Line is nieuwe parel van de stad'

Rover vreest duurder OV en slechter aanbod in 2023

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

Oekraïne-update woensdag, dag 91

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Het kan Israël niks schelen

Magnesium is onmisbaar voor elke sporter

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden