Minder overwegen, meer spoor voor betere afwikkeling treinen
Met het oog op de verwachte groei van het treinvervoer met 40 procent wordt een optimale benutting van het spoor steeds belangrijker. Treinen gaan onvermijdelijk vaker rijden en dat betekent logischerwijs dat er minder spoorwegovergangen gewenst zijn, zegt spoorbeheerder ProRail in een geheim rapport, dat inmiddels in handen is van De Telegraaf.
In het rapport staat overigens weinig wat niet geschikt is voor de buitenwereld, bezweert ProRail-baas Pier Eringa op BNR. De eenzijdige roep om extra spoor is niet toereikend, zegt hij. 'Investeren in spoor is altijd goed, maar voor een betere benutting van het spoor hebben we vooral meer elektriciteit en minder overwegen nodig; als we meer treinen korter achter elkaar laten rijden, kunnen we veel meer capaciteit kwijt op het spoor, dan hoeven we niet met onnodig lange treinen te rijden.' Op drukke routes rijden nu zes intercity's per uur, maar dat moeten er acht worden. NS, ProRail en andere betrokkenen gaan de plannen uitwerken.