Mobiliteit12 jun '19 08:10Aangepast op 16 dec '19 08:26

Deltaplan Mobiliteit kost 55 miljard

Auteur: BNR Webredactie

Rekeningrijden, 'hubs' aan de randen van grote steden, deelauto's en deelfietsen. Onder meer daarmee moet worden voorkomen dat de Nederlandse wegen dichtslibben en het openbaar vervoer vastloopt. De plannen staan in het Deltaplan Mobiliteit 2030, een rapport van vervoersorganisaties.

LUISTER OOK: Rijk wil OV-taks invoeren

Er moet de komende 20 jaar ruim 55 miljard euro extra geïnvesteerd worden in onze infrastructuur om te voorkomen dat Nederland volledig stil komt te staan. Dat staat in het Deltaplan Mobiliteit van de Mobiliteitsalliantie, een coalitie van 24 organisaties uit de hoek van auto’s, transport en het openbaar vervoer. Bovendien ontkomen we volgens de alliantie er niet aan om al in 2024 rekeningrijden in te voeren.

De manier waarop we ons verplaatsen moet veranderen, zeggen onder meer de NS, Transport en Logistiek Nederland en de BOVAG. Het rekeningrijden is omstreden, maar er is steeds meer draagvlak voor, zegt Elisabeth Post van TLN. Verkeersminister van Nieuwenhuizen heeft in De Telegraaf al laten weten, dat wat haar betreft het rekeningrijden er niet komt. 'Dat gaan we nu gewoon niet doen', zegt ook Tweede Kamerlid van de VVD Remco Dijkstra die bang is dat je dan betaald in de file staat en vindt dat het vooral niet duurder mag worden.

Volgens Rolf Harbers van de RET, het Rotterdamse OV-bedrijf, zie je twee grote ontwikkelingen in en rond de grote steden: een toenemend draagvlak voor OV en het ontstaan van knelpunten rond de grote steden. Politiek verslaggever Laurens Boven denkt dat het plan aansluit op de politieke realiteit en is er sprake van een veranderende perceptie van een geïntegreerde infrastructuur en vervoer.

Luister ook | ANWB: nu doorpakken met infrastructuur

Gerelateerde artikelen