De maatregel vloeit voort uit het Klimaatakkoord en zal over een aantal jaren gaan gelden voor het hoofdwegennet. 'Het gaat over de DutchTechZone, met bedrijven als Fokker, DSM, chemische industrie, bedrijven in de topsectoren', zegt Herman Idema, bestuurder van het bedrijf Parkmanagement B.V. Hij nam namens verschillende ondernemersorganisatie het initiatief voor de brief aan de minister.
De heffing treft de regio's Zuidoost-Drenthe en Noordoost-Overijssel onevenredig zwaar omdat deze dunbevolkt zijn en de afstanden tussen industrie- en stedelijke gebieden groter zijn. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing zouden moeten worden gebruikt om infrastructuur te versterken en de innovatie in de regio te stimuleren, vinden de bedrijven.
Het is niet realistisch dat minister Cora van Nieuwenhuizen in zal gaan op uiteenlopende wensen die bedrijfsleven en vervoerssector hebben rondom de vrachtwagenheffing, zegt vervoerseconoom Erik verhoef van de Vrije Universiteit Amsterdam. De maatregel naar aanleiding van het Klimaatakkoord is daar niet geschikt voor. Het is nog niet duidelijk wanneer de heffing op Rijkswegen wordt ingevoerd en waar de opbrengsten naartoe gaan, maar het bedrijfsleven is al in een vroeg stadium aan het lobbyen.
LUISTER OOK: Rekeningrijden wint terrein
LUISTER OOK: Nederlandse automobilist reed 147 miljard kilometer in 2017
