Erik Verhoef, professor Ruimtelijke economie aan de VU, is het volledig eens met dat idee. 'Het gaat er niet om dat je een spitsheffing versus een dalheffing hebt, maar juist om die fijne afstemming binnen de spits.' De capaciteit van knelpunten verandert op die manier niet, maar wordt optimaal benut.
De 'superslimme kilometerheffing' waarvoor Belgische wetenschappers pleiten, zou op een mislukking uitlopen. Althans, dat zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Het idee van deze heffing komt van de Canadees William Vickrey.
'Het zou alleen werken wanneer iedereen heel braaf deed wat die precies op basis van zijn portemonnee zou moeten doen volgens het model.' Zo zitten mensen totaal niet in elkaar, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. In dit model verwacht je te veel dat mensen zich in enkele minuten kunnen aanpassen aan wijzigingen in prijs, maar dat doen mensen niet, zegt Tertoolen.
LUISTER OOK: Kilometerheffing: bedrijven in Noordoost-Nederland slijpen de messen
LUISTER OOK: Rekeningrijden wint terrein
