Uit de cijfers blijkt dat Nederland een van de weinige landen in Europa is waar het aantal verkeersdoden sinds 2010 is gestegen. Bij vrijwel alle Europese landen was een daling zichtbaar, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. Sinds 2010 is het aantal doden afgelopen jaar voor het eerst meer dan in 2010. Er was dus een daling. Maar conclusie is dat we nu weer terug zijn op het niveau van 2010. Andere landen hebben dit aantal wél flink kunnen verminderen.
Politieke prioriteit
Volgens Van Wee verklaart de achteruitgang door een verlaagde politieke prioriteit. Dat moet weer omgekeerd worden. Wat vooral moet gebeuren is innoveren met infrastructuur. 'Denk aan: paaltjes, veiligere fietspaden. De afstand tussen fietspad en auto groter maken', zegt Van Wee. En het belangrijkste punt volgens Van Wee: breng de snelheid in bebouwde kom terug naar 30 km/u. 'Gaat heel veel fietsslachtoffers schelen.'
LUISTER OOK: 'Autonoom rijden in de binnenstad komt er niet'
LUISTER OOK: Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen
