Mobiliteit1 nov '19 15:31Aangepast op 1 nov '19 19:29

Topman Arriva: kabinet maakt beloften niet waar

Auteur: BNR Webredactie

Topman van Arriva Anne Hettinga zegt dat hij veel meer verwachtte van het kabinet met betrekking tot de liberalisering van het openbaar vervoer en overige plannen voor mobiliteit. 'De signatuur van het kabinet voorspelde veel goeds op dat gebied, maar dat is tot nu toe niet uitgekomen.' Hettinga verwachtte dat wat in het regeerakkoord stond al uitgevoerd zou zijn, maar dat is niet het geval.

Slecht teken

'De vier spoorlijnen op de markt brengen is niet gebeurd en een ontwikkeling van een toekomstvisie over mobiliteit is er helemaal nog niet.' Dat stond wel in het regeerakkoord en dat het niet werd uitgevoerd is volgens Hettinga een slecht teken. Hettinga zou met Arriva graag de grootste aanbieder van openbaar vervoer worden, welke mix het dan wordt tussen bus en trein maakt niet zoveel uit. Maar de concurrentie van de NS maakt dat moeilijk en zolang het kabinet de markt niet verder opent of daar regels voor instelt, zal het moeilijk blijven voor Arriva.

Liberalisering

Een opdeling van de spoorwegen via liberalisering krijgt kritiek, onterecht vindt Hettinga. Liberalisering is niet meer zo modieus als vijftien jaar geleden, ziet Hettinga. Maar de voordelen van de liberalisering van het openbaar vervoer hebben zich de voorbije jaren wel bewezen, vindt de topman. 'Dat dit kabinet daar niet op voortborduurt is verrassend en teleurstellend.' Het kabinet heeft die beloften zelf op papier gezet en dus vindt Hettinga dat ze die maar moeten waarmaken.

'Er zijn spoorlijnen en delen van het netwerk die je van het netwerk af kunt knippen zonder schade toe te brengen aan de rest van het reisnetwerk', zegt Hettinga. Heel wat reizigers maken volgens de topman slechts gebruik van het openbaar vervoer in een klein gebied. Het grootste deel van de gebruikers reist niet altijd van de regio naar de Randstad.

Koning Willem-Alexander tijdens de opening van de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en Eemshaven.
Koning Willem-Alexander tijdens de opening van de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en Eemshaven. (ANP ROYAL IMAGES PATRICK VAN KATWIJK)

Kritiek

De kritiek dat Arriva regionale verbindingen in stand houdt waar weinig reizigers op zitten, wuift Hettinga weg. 'Het wordt niet alleen bepaald door het aantal reizigers, maar ook door wat de overheid ervoor over heeft om het in stand te houden. Als het over de levensvatbaarheid van regionale spoorlijnen gaat, dan kunnen we daar nog een boek over schrijven.' Hettinga verwijst naar de regionale verbindingen die de NS heeft afgestoten omdat ze niet rendabel waren, maar die bij Arriva wel rendabel zijn geworden.

Kabinetsshuffle

De portefeuille Mobiliteit wordt binnenkort niet beheerd door minister Stientje van Veldhoven (D66) maar wordt overgenomen door minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD). Van Nieuwenhuizen neemt dus de dossiers openbaar vervoer en spoor over. Dat komt door de herverdeling van taken in het kabinet als gevolg van de zieke minister Kasja Ollongren van Binnenlandse Zaken.

Luister hier heel de uitzending terug.

Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland en voormalig statutair directeur financien van Arriva.
Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland en voormalig statutair directeur financien van Arriva. ( ANP BART MAAT)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen