Mobiliteit19 nov '19 11:48

'Zonder handhaving mislukt 100 km-maatregel'

Auteur: BNR Webredactie

De maximumsnelheid terugbrengen naar 100 kilometer per uur met alleen het vervangen van borden, zonder meer controles, is geen slimme maatregel. Dat zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen in BNR's Big Five van de File.

De maximumsnelheid terugbrengen naar 100 kilometer per uur met alleen het vervangen van borden, zonder meer controles, is geen slimme maatregel.
De maximumsnelheid terugbrengen naar 100 kilometer per uur met alleen het vervangen van borden, zonder meer controles, is geen slimme maatregel. ( ANP )

Luister ook | Gerard ter Toolen, verkeerspsycholoog

Veel mensen zullen zich niet houden aan de 100 kilometer, en dat zal weer voor de nodige irritatie en eventueel agressie bij andere weggebruikers zorgen, zegt Tertoolen. Die voelen zich nog eens extra belemmerd in hun doorgang. Er wordt dus eigenlijk een probleem gecreëerd.

Dicht op elkaar

Daarbij rijden automobilisten bij een maximumsnelheid dichter op elkaar. Dat betekent dat je alerter moet zijn en sneller moet kunnen remmen. Ook daar gaat het volgens Tertoolen vaak mis. En er hoeft maar iets te gebeuren, of het staat helemaal vast.

Luister ook | Hulpdiensten dupe verlaging maximum snelheid

Geen extra controles

Als iedereen zich echt aan die 100 kilometer houdt, zal dat de doorstroming en de veiligheid vergroten. Maar omdat is aangekondigd dat er niet echt gehandhaafd gaat worden, is de maatregel tot mislukken gedoemd, zegt Tertoolen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen