Mobiliteit11 dec '19 08:16Aangepast op 11 dec '19 08:40

Binnenvaart zet 10 procent minder om, maar wanhoopt niet

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse binnenvaart zette in het derde kwartaal 10 procent minder om dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit cijfers van het CBS. Belangrijke oorzaken zijn de droogte van vorig jaar en de teruglopende vraag naar steenkool. De energietransitie doet nu pijn, maar biedt in de toekomst alleen maar meer kansen, zegt Jan Vogelaar, adjunct-directeur bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

De Bochtafsnijding Delftse Schie.
De Bochtafsnijding Delftse Schie. (ANP LEX VAN LIESHOUT )

Ook over de Green Deal van Frans Timmermans maakt Vogelaar zich weinig zorgen. Die biedt zeker kansen. Ze noemen het wel model shift, wat eigenlijk betekent: verschuif je modaliteit en kies voor de variant met de minste overlast. 'Als je met de auto naar Antwerpen rijdt, zie je een ontzettende stroom vrachtauto's op de rechterbaan. Dat kun je in principe allemaal op een schip zetten. We zijn bovendien redelijk vriendelijk wat CO2-betreft en we willen in 2050 naar nul uitstoot.'

Luister ook | Compleet elektrisch binnenvaartschip wordt de toekomst

Behoefte

De binnenvaart zal zich als dienstverlener meer toeleggen op transporten waar de maatschappij behoefte aan heeft, zegt Vogelaar. Hij spreekt van een heel licht dalende lijn. Maar door die droogte waren veel meer schepen nodig om dezelfde hoeveelheid te vervoeren. 'Dan komt er een piek in de omzet, maar nu is het weer business as usual. Maar wat kolen betreft is sprake van een vermindering die door de maatschappij veroorzaakt wordt.'

Lees ook | Europees transport gaat klimaatplan Timmermans voelen

Energie-wende

Het gaat dan ook om hele grote stromen, die over grote afstand worden getransporteerd. Ze zijn meestal bestemd voor de elektriciteitscentrales. Na de energie-wende in Duitsland was er opeens een ontzettende hoop kolen nodig. De laatste drie jaar was het nog vrij veel omdat er goed naar de bruinkool gekeken werd. Nu worden in Duitsland veel meer gas, windenergie en zonnepanelen gebruikt. Die opwekking van kolen neemt door de milieumaatregelen heel langzaam af.'

Gerelateerde artikelen