Een losse nuldraad zorgde voor de enorme problemen met de brandstofvoorziening op Schiphol afgelopen zomer. De luchthaven liet dat uitzoeken door TNO. Verslaggever Ilan Hoekstra woonde de persconferentie bij. Schiphol zegt de calamiteit niet te hebben kunnen voorzien. Alle betrokken partijen zeggen dat een dergelijk incidenten in de toekomst niet uit te sluiten is, ondanks de getroffen maatregelen. Ook AFS doet geen beloften, wel zegt ze dat er gewerkt wordt aan een oplossing die de leveringszekerheid moet borgen.
Luister ook | Honderden claims door brandstofstoring Schiphol
Op 24 juli ontstond een spanningswisseling in de elektrische voeding van de kerosine-installaties, zegt verslaggever Ilan Hoekstra. 'Dus door een fout in die elektrische installatie is als het ware een zekering knapte en het hele vliegverkeer op Schiphol acht en een half uur stil kwam te liggen. In februari was er onderhoud gepleegd, waarbij blijkbaar die zekering niet goed was bevestigd. Kortom: het was een menselijke fout.'
Luister ook | Schiphol is afhankelijk van één brandstofleverancier
Incidenteel
Het bedrijf Airport Fuel Supply beheert alle kerosinetanks op Schiphol. Incidenten van het formaat van afgelopen zomer kwamen nooit eerder voor en het bedrijf heeft beterschap beloofd. 'Het is echt incidenteel zeggen ze.' In de loop van de dag moet blijken welke maatregelen toekomstige storingen kunnen voorkomen.
