BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Tot 2025 jaarlijks 20.000 (semi)publieke laadpunten nodig'

  • BNR Webredactie
vrijdag 3 januari 2020, 16:33 Update: zaterdag 4 januari 2020, 14:19

De Nederlandse laadinfrastructuur is nog onvoldoende toegerust op de forse toename van het aantal elektrische auto's in de komende jaren. Het aantal laadpunten moet daarom flink worden opgeschroefd, zegt Roland Ferwerda, directeur van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur, in BNR's Nationale Autoshow. Tot 2025 moeten er jaarlijks 20.000 (semi)publieke laadpalen bijkomen. Dan zijn ook nog eens 500.000 private laadpunten nodig.

ANP/ Robin van Lonkhuijsen

Volgens schattingen zijn uiteindelijk in totaal 1,7 tot 1,8 miljoen laadpalen nodig. Op dit moment zijn dat er 150.000: 50.000 (semi)publieke en circa 100.000 private. Vorig jaar werden rond de 60.000 EV's verkocht, meldt VWE Automotive. En dat vraagt om nadere maatregelen, meent Ferwerda. 'Je hebt niet in één keer veel meer parkeerplekken. Je ziet al winkelcentra en bedrijven laad-infra aanbieden, ook voor publiek gebruik. Dus: publiek laden, maar niet op straat.'

Luister terug | De Nationale Autoshow: Druk op laadinfrastructuur neemt toe

Elke parkeerplek een laadpaal?

In de toekomst zal de actieradius van EV's toenemen, waardoor de huidige standaard van één laadpaal voor drie auto's mogelijk niet meer nodig is, zegt Ferwerda. 'Ik denk niet dat in de toekomst elke parkeerplek een laadpaal zal moeten hebben; de batterij wordt steeds groter en goedkoper, dus je range wordt ook steeds groter. Je zult dan niet eens meer elke dag hoeven laden.'

Luister ook | Stroomverbruik elektrische auto's groeit als kool, aantal laadpalen blijft achter

Probleem is volgens Ferwerda dat de netbeheerder na een aanvraag een wettelijke termijn van 18 weken heeft om een nieuw laadpunt aan te sluiten. 'Daarnaast heb je soms een verkeersbesluit nodig, wat inclusief bezwaartermijnen ook zomaar twee maanden kan duren. Er zijn situaties waarin het gemiddeld boven de drie maanden uitkomt. Een slimmere gemeente neemt al proactief een verkeersbesluit, waardoor het binnen een paar weken gefixt kan zijn.'

DuurzaamheidElektrische autoEnergieInfrastructuurKlimaat
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Mobiliteitssector krijgt steun voor R&D

Timmermans vandaag met Kerry om tafel over klimaat

VS sluit weer aan bij Parijs Klimaatakkoord

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play