BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Spitsbrekers

Forens: meer asfalt en rekeningrijden géén oplossing fileprobleem

  • Aäron Loupatty
zondag 5 januari 2020, 10:07 Update: maandag 6 januari 2020, 12:22

Forenzen zien het verbeteren van het openbaar vervoer als dé oplossing om de fileproblematiek aan te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR. Meer asfalt en rekeningrijden zijn voor de forenzen niet de oplossing voor de files.

De kosten van een fiets wegen op tegen de kosten van een parkeerplaats

De helft van de forenzen staat wel eens in de file. Zij staan dan gemiddeld op een dag ruim 25 minuten vast op de weg. De files worden als een groot probleem ervaren bij werkend Nederland, zo zegt bijna twee derde van de mensen. Zij wijzen vooral de overheid aan als degene die de problematiek moet oplossen.

Wat forenzen zelf zouden doen

Zodra mensen gevraagd wordt in welk geval zij zélf de auto zouden laten staan voor de reis naar het werk, blijkt het verbeteren en goedkoper maken van het OV ineens een minder populaire maatregel. In beide gevallen zou maar een derde van de forenzen de auto dan laten staan. Dat komt doordat mensen hopen dat vooral voor henzelf de weg vrijgemaakt gaat worden, als anderen bijvoorbeeld met het OV gaan, zo zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft. ‘Mensen denken: als het openbaar vervoer maar beter wordt, dan gaan andere mensen wel met de trein, metro of bus, zodat zij zelf beter kunnen doorrijden.’

'Het file-oplossend vermogen van extra asfalt wordt in het onderzoek in ieder geval niet overschat'

ANP

Werkgevers

Slechts een kwart van de werknemers verwacht dat hun werkgever een oplossing biedt om files te vermijden. Er is dan ook nog veel potentie bij werkgevers om hun werknemers op een andere manier dan met de auto naar het werk te laten gaan. Bij ruim vier op de tien forenzen heeft hun werkgever géén maatregelen getroffen zodat werknemers hun auto thuis kunnen laten, zoals een vergoeding voor het OV, een (lease)fiets of thuiswerken. Veel reizigers voelen zich dan ook gedwongen om met de auto naar het werk te gaan, omdat een derde hun werk niet op een andere manier kan bereiken.

Flexibel werken en thuiswerken

| Podcast

Breek de Spits

Een systeem van rekeningrijden waarbij je betaalt naar gebruik is zeer zeker bespreekbaar, zegt Frits van Bruggen, directeur van de ANWB en voorzitter van de Mobiliteitsalliantie. Maar bij een spitsheffing haakt een groot deel van de Nederlanders af, zegt hij. 'Als je aan mensen vraagt of ze in de spits meer willen betalen dan buiten de spits, dan vindt een grote meerderheid dat heel oneerlijk. Mara betalen per kilometer willen we best.'

Frits van Bruggen, directeur ANWB: 'Om de elektrische fiets te stimuleren moet je de fietsinfrastructuur verbeteren'

Hoogleraar vervoerseconomie Erik Verhoef van de Vrije Universiteit onderschrijft dat er mogelijkheden liggen bij werkgevers: ‘Er is nog heel veel verbetering mogelijk. Dat zou niet alleen van de overheid moeten komen, maar ook van de werkgevers. Het is heel opvallend in het onderzoek dat de mensen aan de ene kant zeggen dat ze meer van de overheid verwachten dan van de werkgevers, maar tegelijkertijd aangeven dat ze veel geloof hebben in flexibele werktijden of mogelijkheden om vaker thuis te werken. Dat zijn zaken die in eerste instantie bij de werkgever liggen.’ Volgens Verhoef is het dan ook zaak dat de overheid samen met werkgevers de handen uit de mouwen steekt. ‘Ik denk dat werkgevers en overheden dit samen zouden moeten doen.’

Erik Verhoef: 'De werkgever kan ook veel doen om fietsen aantrekkelijker te maken'

Ook Van Wee ziet dat er mogelijkheden liggen bij werkgevers. ‘Werkgevers zouden bij het aannemen van personeel rekening kunnen houden met waar mensen wonen. Daar letten ze in de praktijk nu weinig op. Ze zouden ook kunnen zeggen: bij gelijke geschiktheid hebben we liever iemand die in de buurt van het bedrijf woont, want dan hebben we minder woon-werkverkeer.’

Spitsbrekers

Dit file-jaaronderzoek is onderdeel van Spitsbrekers, een initiatief van BNR Nieuwsradio in de strijd tegen de files. Spitsbrekers heeft als doel bedrijven te inspireren en te activeren om medewerkers uit de file te halen en zakelijk Nederland weer in beweging te krijgen.

Spitsbrekers
Spitsbrekers

Spitsbrekers

Visit on External Website

Elke donderdag om 08:35 uur

In Spitsbrekers gaan we op zoek naar slimme, inspirerende initiatieven van bedrijven die de files omzeilen. De bedrijven met de beste ideeën hoor je wekelijks op BNR en je leest erover op www.spitsbrekers.nl.

BNR app iTunes Spotify RSS
Mede mogelijk gemaakt door:
ArbeidsvoorwaardenFilesMobiliteitSpitsbrekers
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Auto-Update | Het toekomstig dashboard van BMW

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Strijders | Kees de Kort

Je pensioen is dit jaar misschien zo'n 1500 euro duurder geworden

Opinie | Taaie Tini

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play