De verdere stijging van de bpm is opvallend, omdat in 2019 een recordaantal elektrische auto's zijn verkocht. Die auto's zijn juist vrijgesteld van bpm. Toch steeg de totale bpm-opbrengst naar ruim 2,2 miljard euro. Dat is bijna 90,5 miljoen meer dan een jaar eerder. Gemiddeld werd in ons land vorig jaar 5.059 euro aanschafbelasting per nieuwe auto afgedragen.

Nieuwe testcyclus
Uit de cijfers van VWE Automotive blijkt dat de totale opbrengst van de bpm de afgelopen jaren steeds verder is toegenomen. De RAI Vereniging wijt deze stijging aan de invoering van de nieuwe testcyclus (WLTP). Die meet de CO2-uitstoot van auto's een stuk realistischer, maar daardoor neemt de bpm (die gekoppeld is aan de uitstoot) volgens de brancheorganisatie verder toe. Het ministerie van Financiën ontkent dat.
LEES OOK | 'Autokoper betaalt honderden miljoenen te veel bpm'
Nieuw onderzoek
De RAI Vereniging vreest dat de bpm ook de komende jaren verder zal toenemen. Verschillende partijen in de Tweede Kamer delen de zorgen van de autobranche. Ze hebben het ministerie in een motie opdracht gegeven om nieuw onderzoek te laten verrichten door de Rekenkamer. De resultaten worden voor de zomer verwacht.
