CO2-uitstoot nieuwe auto's laagste in tien jaar door groei 'elektrisch'
Onze nieuwe auto's waren nog nooit zo schoon. De CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's bereikte in 2019 het laagste peil in tien jaar, blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, opgevraagd door BNR. Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging is verheugd over de effecten van de bijtelling en de gestegen verkopen van elektrische auto's.
28.000 geschat, 61.000 geworden
'Het is goed nieuws dat de vergoeding van het wagenpark aanslaat in Nederland, een daling van 106 naar 100 gram in Nederland is een forse stap en dat komt door heel veel elektrische verkopen', zegt Van Eijck. Volgens Van Eijck was gerekend op een verkoop van 28.000 over 2019, dat zijn er uiteindelijk 61.000 geworden. 'Die verwachting is ver overtroffen en dat is goed nieuws', zegt Van Eijck die voor 2020 twee effecten voorspelt.
Luister ook | Overheid haalt weer meer BPM op
Elektrische auto steeds toegankelijker
Enerzijds noemt Van Eijck de verdubbeling van de bijtelling naar 8 procent een 'domper op de feestvreugde', aan de andere kant ziet hij auto's op de zakelijke markt komen die allemaal in het segment tussen de 30.000 en 50.000 euro zitten. Voorts wil de overheid het particuliere bezit van elektrische auto's met subsidies stimuleren, Hoe die regelingen eruit gaan zien, is echter nog niet bekend. Voor het komende jaar denkt Van Eijck dat er zo'n 43.000 elektrische auto's verkocht zullen gaan worden.
Luister ook | Verhoging bijtelling gevaarlijk voor markt elektrische auto's
Ook dit jaar een run
Wouter van Embden van Stichting Autobelangen wijt de hoge verkoop van elektrische auto's aan de run die er was in december toen kopers nog wilden profiteren van de bijtelling van vier procent. Van Embden voorspelt dat dat de verkoop van elektrisch in de eerste helft van dit jaar minder hard zal gaan dan in 2019, maar voorziet ook weer een kleine run omdat de bijtelling naar twaalf procent gaat.
Toch denkt hij dat het volgend jaar wel al misgaat: 'Vergeet niet dat die prijzen van elektrische auto's nog hoog liggen, zeker auto's met een praktische range van vijfhonderd kilometer. Het is zonde dat auto's naar buitenland gaan, de Nederlandse overheid mist een langetermijnvisie om te voorkomen dat auto's na vijf jaar naar het buitenland verdwijnen'. Van Embden pleit voor een soort youngtimer-regeling voor elektrische auto's zodat elektrische occasions aantrekkelijker worden.
Luister ook | 60.000 elektrische auto's verkocht in Nederland