BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Internationale trein concurreert niet met vliegtuig

  • BNR Webredactie
donderdag 9 januari 2020, 7:09 Update: donderdag 9 januari 2020, 12:09

Anders dan vliegtickets zijn internationale treintickets nauwelijks ver van tevoren te boeken. Wie met de trein wil, kan drie tot maximaal zes maanden vooruit boeken. Dat maakt de trein tot een slechte concurrent van het vliegtuig. Verschillende politieke partijen willen dat dit verandert, zo blijkt uit een rondgang van BNR.

AFP Lionel Bonaventure

NS is er niet blij mee

Treinkaartjes van Amsterdam naar Londen zijn via NS International bijvoorbeeld te koop tot 5 juli, voor Berlijn tot 4 juli. Een kaartje met de Thalys naar Parijs voor ná 8 mei is nog niet te krijgen. Ter vergelijking: een vliegreis naar Londen kun je nu al tot 3 december boeken, een vliegreis naar Parijs voor 2 december is geen enkel probleem. De NS zelf is het een doorn in het oog. De vervoerder is met internationale collega's in gesprek over de kwestie.

Politiek Den Haag evenmin

In eigen land probeert de NS de problemen op te lossen. En dat is hoog nodig, zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. 'Het lijkt me heel erg goed om het je als passagier zo makkelijk mogelijk te maken, om treinen echt concurrerend te maken met vliegen. Het feit dat je nu pas relatief kort van tevoren een internationale treinreis kunt boeken, maakt het gewoon een stuk minder aantrekkelijk alternatief.' Ook Dewi Zloch van Greenpeace is het hier mee eens, ze pleit voor hetzelfde gemak dat de vliegbranche de reizigers biedt.

Volgens CDA-Kamerlid en woordvoerder Infrastructuur Mustafa Amhaouch durven we in Nederland de data niet goed te delen en moeten we eerst hier onze zaken op orde hebben voordat we de grens overgaan. Als voorbeeld noemt hij de verschillende paaltjes op stations voor de NS en Arriva.

Overheid moet optreden

Internationale treinreizen kampen met een matig imago, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. Juist omdat vliegtickets veel langer van tevoren beschikbaar zijn, laten mensen de internationale trein vaak links liggen. Informatie over treintickets laat vaak te wensen over en internationale treinen vallen relatief vaak uit. Als grootaandeelhouder van de NS en eigenaar van ProRail zou de overheid een voortrekkersrol moeten spelen, vindt Van Wee.

Lees ook | Aantal vertraagde en geannuleerde en vertraagde vluchten flink afgenomen

InternationaalLuchtvaartPersonenvervoerSpoorwegen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Duitsland ontdekt ook variant coronavirus

Ook delegeren kent zijn grenzen

Nog veel onduidelijk rond Duitse 'mega-lockdown'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Strijders | Kees de Kort

Opinie | Taaie Tini

Je pensioen is dit jaar misschien zo'n 1500 euro duurder geworden

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play