Mobiliteit9 jan '20 07:09Aangepast op 9 jan '20 12:09

Internationale trein concurreert niet met vliegtuig

Auteur: BNR Webredactie

Anders dan vliegtickets zijn internationale treintickets nauwelijks ver van tevoren te boeken. Wie met de trein wil, kan drie tot maximaal zes maanden vooruit boeken. Dat maakt de trein tot een slechte concurrent van het vliegtuig. Verschillende politieke partijen willen dat dit verandert, zo blijkt uit een rondgang van BNR.

(AFP Lionel Bonaventure)

NS is er niet blij mee

Treinkaartjes van Amsterdam naar Londen zijn via NS International bijvoorbeeld te koop tot 5 juli, voor Berlijn tot 4 juli. Een kaartje met de Thalys naar Parijs voor ná 8 mei is nog niet te krijgen. Ter vergelijking: een vliegreis naar Londen kun je nu al tot 3 december boeken, een vliegreis naar Parijs voor 2 december is geen enkel probleem. De NS zelf is het een doorn in het oog. De vervoerder is met internationale collega's in gesprek over de kwestie.

Politiek Den Haag evenmin

In eigen land probeert de NS de problemen op te lossen. En dat is hoog nodig, zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. 'Het lijkt me heel erg goed om het je als passagier zo makkelijk mogelijk te maken, om treinen echt concurrerend te maken met vliegen. Het feit dat je nu pas relatief kort van tevoren een internationale treinreis kunt boeken, maakt het gewoon een stuk minder aantrekkelijk alternatief.' Ook Dewi Zloch van Greenpeace is het hier mee eens, ze pleit voor hetzelfde gemak dat de vliegbranche de reizigers biedt.

Volgens CDA-Kamerlid en woordvoerder Infrastructuur Mustafa Amhaouch durven we in Nederland de data niet goed te delen en moeten we eerst hier onze zaken op orde hebben voordat we de grens overgaan. Als voorbeeld noemt hij de verschillende paaltjes op stations voor de NS en Arriva.

Overheid moet optreden

Internationale treinreizen kampen met een matig imago, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. Juist omdat vliegtickets veel langer van tevoren beschikbaar zijn, laten mensen de internationale trein vaak links liggen. Informatie over treintickets laat vaak te wensen over en internationale treinen vallen relatief vaak uit. Als grootaandeelhouder van de NS en eigenaar van ProRail zou de overheid een voortrekkersrol moeten spelen, vindt Van Wee.

Lees ook | Aantal vertraagde en geannuleerde en vertraagde vluchten flink afgenomen


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen