Schiphol legt het af tegen luchthavens Frankfurt en Luik
De concurrentiepositie van Schiphol als doorvoerluchthaven voor luchtvracht staat in 2020 zwaar onder druk. Het aantal vrachtvluchten daalde vorig jaar al met 12 procent en aan die duikvlucht lijkt dit jaar geen einde te komen. Dat voorspelt ABN Amro in zijn prognose Transport & Logistiek 2020.
Ook andere Europese luchthavens als Frankfurt zien een daling, maar daar is het vrachtvervoer door de lucht slechts 3 procent gekrompen. 'Voor een deel heeft het ook te maken met de handelsoorlog tussen de VS en China. Daardoor zijn goederen uit China minder besteld. Toch is de daling op Schiphol veel groter dan op andere vliegvelden. In heel Europa was de daling van de luchtvracht procent afgelopen jaar 1,7', zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Transport & Logistiek bij ABN Amro.
Plafond bereikt
Volgens Swart is de grote boosdoener de verdeling van de vliegbewegingen. 'Er is nu een maximum van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Dat maximum werd al in 2017 bereikt. Dan ontstaat er een probleem met de verdeling van die vliegbewegingen.'
Luister ook | 'Maatschappelijke bezwaren moeten meer meewegen bij besluitvorming Lelystad Airport'
Maarten van As, directeur van branchevereniging Air Cargo Netherlands, waarschuwt al jaren voor deze neerwaartse spiraal. 'Sinds 2017 zien we al dat dit niet goed gaat en slecht is voor deze sector. We zien al dat een aantal luchtvaartmaatschappijen die vracht vervoeren uitwijken naar België en Duitsland.'
Luister ook | Vrachtvliegtuigen raken plek op Schiphol kwijt
Van As ziet een doemscenario aankomen dat de bedrijven zelf ook uit Nederland vertrekken: 'Tot nu toe blijft het bij uitwijken, en vindt de afhandeling nog wel plaats op Schiphol. Maar op een gegeven moment gaan de bedrijven echt de grens over en daarmee ook de werkgelegenheid.'