Mobiliteit16 jan '20 07:20Aangepast op 16 jan '20 14:25

Oprukkende scanauto zet privacy onder druk

Auteur: BNR Webredactie

De scanauto is in opkomst. Inmiddels gebruiken dertien gemeenten zo'n auto om te controleren of er wel betaald is voor het parkeren, blijkt uit een rondgang van BNR. Breda en Helmond voeren de scanauto dit jaar in, Eindhoven en Apeldoorn gaan testen.

Een Canta-auto op het trottoir in Amsterdam.
Een Canta-auto op het trottoir in Amsterdam. ( ANP XTRA)

In Tilburg wordt de scanauto al ingezet, met als gevolg een verdrievoudiging van het aantal parkeerboetes, tot zesduizend per maand. Maar niet iedereen is blij met de scanauto's. Volgens Privacy First kunnen gemeenten zelf gaan bepalen welke regels ze hanteren bij het gebruik van een scanauto. Zo maken ze zelf uit wat ze filmen én waarvoor ze dat willen gebruiken. Dat blijft niet beperkt tot nummerborden en dat kon wel eens in strijd zijn met de huidige wetgeving.

Luister ook | Grote steden delen meer parkeerboetes uit

Momenteel loopt er een rechtszaak bij de Hoge Raad. Door het invoeren van een uniform landelijk beleid, waarin wordt vastgelegd wat de bevoegdheden van zo'n scanauto zijn, moet er meer duidelijkheid komen. Dat kan worden geregeld binnen een speciale Rijksdienst, zegt Benito Boer van Privacy First. 'Het gevaar zit in function creep - dat persoonsgegevens voor andere doeleinden worden gebruikt dan waar ze voor worden verzameld.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen