'OVV verzweeg aanwijzingen mankementen Turkse Boeing 737'
Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 had een waarschuwing kunnen zijn voor latere mankementen bij de Boeing 737 Max. Maar die aanwijzingen zijn volgens The New York Times opzettelijk verzwegen in het eindrapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het rapport van hoogleraar Sidney Dekker werd na een bezoek aan Boeing door de OVV, aan de kant geschoven.

Regie Boeing
Dekker zegt echter dat de piloten weinig te verwijten valt, zoals de OVV in 2009 beweerde. 'Als je een systeem in een vliegtuig zet en de piloten weten daar helemaal niet van, moet je niet bij mij aankomen met een verhaal dat de piloten beter hadden moeten opletten.' Waarom deze uitleg niet in het eindrapport is verschenen durft Dekker niet te zeggen. 'Daar kunnen we alleen maar over speculeren. Wat wel opvalt is de regie tijdens de overleggen vooral bij Boeing lag.'
Transparantie
Luchtvaartdeskundige Yteke de Jong van de Telegraaf zet vraagtekens bij de timing van Sidney Dekker. 'We zijn tien jaar verder en meneer Dekker heeft al die tijd niets gezegd. Er zijn genoeg media die dit verhaal graag hadden willen brengen.' Ook Boeing krijgt kritiek van De Jong. 'De luchtvaart heeft naar eigen zeggen transparantie hoog in het vaandel staan. Toch riekt het naar een vreemde gang van zaken.'
Dezelfde praktijken
Kamerlid Jan Paternotte van D66 verbaast zich niet over de bewering van Sidney Dekker dat Boeing de mensen van de OVV in het ootje heeft genomen. 'Er zijn de laatste tijd zo veel berichten naar buiten gekomen waarin Boeing hetzelfde soort praktijken heeft toegepast.'
Luister ook | Nieuwe veiligheidsrisico's Boeing 737 Max
Paternotte benadrukt dat we zeker moeten zijn dat Boeing geen invloed heeft gehad op de OVV. 'Het is natuurlijk heel vreemd dat de aantekeningen van Dekker niet zijn meegenomen in het eindrapport. De OVV moet boven alle twijfel verheven zijn. We moeten zeker weten dat een bedrijf met een economisch belang niet meebesluit over onze veiligheid.'