
Luister ook | Elektrische occasion staat steeds langer te koop
Drastische stijging
Werden van deze dieselauto's maandelijks tussen de acht- en tienduizend keer overgeschreven, dat aantal steeg in november en december naar ruim veertien- en zestienduizend overschrijvingen. Toch blijven de auto's vooralsnog in roulatie. Het aantal gesloopte en geëxporteerde roettaksdiesels bleef namelijk stabiel in die maanden: iets onder de vijfduizend stuks. De auto's belanden onder andere weer bij andere automobilisten. Het grootste deel staat opgeslagen bij garagehouders, om zo later weer verkocht, gesloopt of geëxporteerd te kunnen worden.
Luister ook | Diesel rijden met een schoon geweten
'Taks leidt op termijn tot vergroening wagenpark'
Volgens hoogleraar Systeem- & Regeltechniek Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven draagt de taks op langere termijn bij aan de vergroening van het wagenpark: 'Prijzen dalen, en mensen kopen die goedkopere auto's weer, maar uiteindelijk voelen ze die 230 euro extra per jaar. Het moment komt dat die auto's naar de sloop gaan, maar ik denk dat we daar nog een jaartje op moeten wachten. Het gaat om 500.000 auto's, we zien een toename van 6.000 in de verkopen - het echte effect gaan we zien in 2020. Het tweede effect is belangrijker 500.000 maal 230 levert de schatkist jaarlijks meer dan 100 miljoen euro op, daarmee kun je jaarlijks 25.000 mensen stimuleren om elektrisch te gaan rijden'.
Luister ook | Dure milieuzones weren weinig auto's