Mobiliteit12 feb '20 13:38Aangepast op 12 feb '20 14:11

Topman Transdev: Elektrische bussen uit China nodig

Auteur: BNR Webredactie

In september maakte Pier Eringa de overstap van ProRail naar Transdev Nederland, het moederbedrijf van vervoerders Connexxion en Hermes. Transdev staat in Nederland voor de keuze tussen elektrische bussen uit Nederland of China.

Tekorten

Om aan de vraag naar elektrische bussen te voldoen heeft Transdev Nederland ervoor gekozen om naast VDL ook bussen uit China te kopen. Dit schoot bij VDL in het verkeerde keelgat. 'De vraag naar elektrische bussen is heel groot. We moeten deze bussen van zowel China als VDL kopen. Vanuit bedrijfsmatig perspectief is het heel kwetsbaar om van maar één leverancier afhankelijk te zijn', legt Eringa uit.

Prijs en kwaliteit

Eringa ontkent dat de keuze is gebaseerd op de prijs van Chinese bussen. 'De prijzen van de bussen van VDL en uit China liggen dicht bij elkaar. Een bus moet handmatig gemaakt worden. Ik ben in China geweest en heb gezien hoe ze gemaakt worden. Het gaat bij zo'n bus ook vooral om de batterijen en accu's. Die kosten drie ton per stuk. De Chinezen zijn veel eerder begonnen met het ontwikkelen van die apparaten.'

Veiligheid

Eringa ziet geen bezwaar in handel met China, ook niet op het gebied van veiligheid. 'Als het gaat om veiligheidssystemen zoals bij het spoor zijn we voorzichtig. Dan weet je niet wat je binnenhaalt. Als het gaat om accu's of batterijen van een bus is het geen probleem.'

Luister ook | Opvolger Pier Eringa mag een vrouw zijn, want 'ProRail loopt achter met diversiteit'

VDL is het Nederlandse bedrijf dat elektrische bussen maakt.
VDL is het Nederlandse bedrijf dat elektrische bussen maakt. ( ANP Robin van Lonkhuijsen)

Gerelateerde artikelen