
In het internationale krachtenveld van handelsbeperkingen, Brexit en nu ook nog de dreigende gevolgen van het coronavirus, wordt het voor Europese toeleveranciers steeds lastiger om relevant te blijven, zegt De Vries in BNR Zakendoen. 'Je zult met zijn allen in moeten zetten op specifieke Europese mobiliteitsoplossingen. Europese beleidsmakers zouden zich wel eens over die vraag mogen buiten. Dat moet je goed met zijn allen orkestreren en ook investeren in R&D.'
Luister ook | Crisis Duitse automotive bereikt Nederland
Om, binnen de kaders van de kakelverse Europese Green Deal en de digitale agenda, strategisch autonoom te kunnen blijven, moet je nu met gemeenschappelijke visies en plannen komen, waarschuwt De Vries. 'Anders red je het niet tegenover de VS - die het als één land toch gemakkelijker heeft - en China - waar de groei en de aantallen zitten. En dan heb ik het nog niet eens over India en andere plekken in Azië - daar zijn veel meer mensen.'
Luister ook | Nederlandse invasie op Duitse autobeurs
De Europese markt is al enige tijd verzadigd, dus daar zit de groei niet per se, constateert De Vries. Europa moet vooral kijken waar nog waarde valt toe te voegen. 'De Europese steden zijn niet om de auto heen gebouwd, de auto heeft zich aan de steden moeten aanpassen. Europa is een geweldig laboratorium om allerlei dingen uit te vinden. Maar dan moet je er wel met zijn allen op inzetten. Anders heb je niet voldoende kapitaal, menskracht, inzet en talent om leidend te zijn.'
Rechte lijn
Een horizon van vijf jaar is in dat kader te kort. Volgens De Vries moet je plannen maken tot minstens 2050. 'Daar moeten we met zijn allen in een zo recht mogelijke lijn naartoe en niet via allerlei omwegen.' Een betrouwbaar Brussel is dan wel een absolute voorwaarde. 'Vorig jaar zijn er afspraken gemaakt om de uitstoot van CO2 van auto's te beperken. Frans Timmermans wil die afspraken komende zomer al herzien. Dan krabt de industrie zich wel een beetje achter de oren.'