
'Politie is getraind om hard te rijden'
Van der Kamp zegt te beseffen dat de maximumsnelheid de verkeersveiligheid ten goede komt, maar wijst erop dat politie en hulpdiensten erop getraind zijn hard te rijden en dat wél duidelijk moet zijn wat de gevolgen van beleid kunnen zijn - langere aanrijtijden bijvoorbeeld. Van der Kamp vindt het daarom vervelend om achteraf snelheidslimietoverschrijdingen te motiveren 'omdat alles interpretabel is'. Want wanneer is die overschrijding geoorloofd?
Geen reden om richtlijn te veranderen
Vanaf maart mag er niet harder dan 100 kilometer per uur worden gereden op de snelweg. Alleen ’s avonds tussen 19.00 uur en 06.00 uur mag er nog 130 worden gereden. Deze nieuwe regel heeft ook gevolgen voor hulpdiensten. Zij mogen volgens de brancherichtlijn maximaal 40 kilometer boven de maximale snelheid rijden. Dat betekent dat hulpdiensten nog maar 140 in plaats van 170 mogen rijden. De politievakbond ACP vreesde voor langere aanrijtijden en ging in gesprek met de korpsleiding van de politie. De korpsleiding ziet geen reden om de richtlijn te veranderen.