Mobiliteit28 feb '20 10:13Aangepast op 28 feb '20 10:54

Ook politie mag niet harder dan 140

Auteur: BNR Webredactie

De politie krijgt geen uitzonderingspositie en moet zich ook aan de verlaagde maximumsnelheid houden. Dat zegt de politievakbond ACP tegen BNR. De vakbond sprak de korpsleiding van de politie om duidelijkheid te krijgen over de gevolgen van de maximumsnelheid voor de politie. Voorzitter Gerrit van der Kamp van politievakbond ACP noemt het 'lastig en vervelend' als politie of hulpdiensten overschrijdingen van de maximumsnelheid achteraf moeten verantwoorden.

( ANP Lorenzo Derksen)

'Politie is getraind om hard te rijden'

Van der Kamp zegt te beseffen dat de maximumsnelheid de verkeersveiligheid ten goede komt, maar wijst erop dat politie en hulpdiensten erop getraind zijn hard te rijden en dat wél duidelijk moet zijn wat de gevolgen van beleid kunnen zijn - langere aanrijtijden bijvoorbeeld. Van der Kamp vindt het daarom vervelend om achteraf snelheidslimietoverschrijdingen te motiveren 'omdat alles interpretabel is'. Want wanneer is die overschrijding geoorloofd?

Geen reden om richtlijn te veranderen

Vanaf maart mag er niet harder dan 100 kilometer per uur worden gereden op de snelweg. Alleen ’s avonds tussen 19.00 uur en 06.00 uur mag er nog 130 worden gereden. Deze nieuwe regel heeft ook gevolgen voor hulpdiensten. Zij mogen volgens de brancherichtlijn maximaal 40 kilometer boven de maximale snelheid rijden. Dat betekent dat hulpdiensten nog maar 140 in plaats van 170 mogen rijden. De politievakbond ACP vreesde voor langere aanrijtijden en ging in gesprek met de korpsleiding van de politie. De korpsleiding ziet geen reden om de richtlijn te veranderen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen