
Veel borden staan scheef, gaan verscholen achter bomen of takken of de bedrukking is vervaagd. En dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. Hij maakt zich zorgen. 'Gevolg kan zijn dat mensen een weg inrijden die ze niet mogen inrijden doordat ze een bord niet zien. Dan komen ze andere verkeersdeelnemers tegen die daar wél inrijden en dat kan tot hele gevaarlijke situaties leiden.'
Luister ook | Nederlandse verkeersborden zorgen voor verwarring vij semi-autonome auto's
Zelfrijdende auto's
Uit een inventarisatie bleek eerder dat er in Nederland in totaal 6 miljoen verkeersborden staan, waarvan 3 miljoen 'wettelijk', zegt Jacques Goddijn, directeur van HR Groep. Als in de nabije toekomst automatisch wordt geïdentificeerd, moet ook een zelfrijdende auto daar blind op kunnen varen. Een van de grootste knelpunten is de grote verscheidenheid aan verantwoordelijke wegbeheerders: 420 instanties, variërend van Rijkswaterstaat tot provincies en gemeenten, gaan erover.
Luister ook | Petrolheads | Is uw garage lang en btreed, dan tippen we de u de eskeleet
Landelijke aftrap
HR Groep heeft van het ministerie opdracht gekregen om alles in één dataset te zetten. Aan de hand daarvan wil Goddijn 'heel structureel met iedere wegbeheerder aan tafel te gaan zitten'. 'Vandaag is de landelijke aftrap van het project om bij iedere wegbeheerder het intelligence public space management-systeem neer te zetten en uit te leggen en daar de dataset van het ministerie in te laten landen.'
Het onderzoek is voor CDA-Kamerlid Wytske Postma aanleiding om aan minister Cora van Nieuwenhuizen te vragen wat zij gaat doen om de borden wél goed leesbaar te maken. 'Het allerbelangrijkste is dat je in één blik moet kunnen zien wat de wegsituatie is. Dat wordt onder andere verstoord door 'creatieve borden' die gemeenten zelf ontwerpen: die zijn lang niet altijd goed te begrijpen.'