Mobiliteit20 mrt '20 11:10

TUI: ‘Een logistieke operatie die ongeëvenaard is’

Auteur: BNR Webredactie

Nederlanders zitten in het buitenland vast door de coronacrisis. Het crisisteam van reisorganisatie TUI draait daardoor overuren om de reizigers terug te halen. Het bedrijf had zondagochtend 30.000 passagiers in het buitenland zitten, maar heeft inmiddels is al twee derde teruggehaald.

Lees ook | ANVR kan reizigers terughalen

‘Het is een logistieke operatie die ongeëvenaard is’, aldus woordvoerder Petra Kok, die vertelt dat de druk enorm hoog is voor TUI. ‘Er zijn bestemmingen die het luchtruim sluiten en die laten dan vluchten niet toe. Ook zijn er beperkingen op de bestemming zelf: mensen lopen het risico om in quarantaine gezet te worden; ook als zijn ze niet ziek zijn. Ook hotels sluiten de deuren en zetten dan mensen op straat.’

Dossier | Alle berichtgeving van BNR over het coronavirus

TUI probeert, met hulp van het ministerie van Buitenlandse Zaken, grenzen langer open te houden, zodat mensen zo snel mogelijk opgehaald kunnen worden. ‘Soms dan worden ophaalvluchten wel toegelaten. Een voorbeeld daarvan is Marokko. Daar bleven de grenzen langer open zodat we mensen op konden halen.’ Maar voordat mensen het vliegtuig pakken, moeten ze nog wel bereikt worden. En dat is een belemmering, legt Kok uit. ‘Niet iedereen kijkt regelmatig op zijn telefoon of heeft zijn mobiele nummer ingevuld. Daardoor blijft het lastig om mensen te bereiken.’

Het crisisteam van TUI bijeen.
Het crisisteam van TUI bijeen. (Petra Kok TUI)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen