Het miljardenverlies is te wijten aan de productiestop van autofabrikanten. Door de coronacrisis worden er sinds half maart geen auto's meer gebouwd en daarom zijn er ook geen onderdelen meer nodig. 'Alles is tot stilstand gekomen in maar een paar dagen tijd, piepend en knarsend. Dat is ongekend, ongehoord en ongeëvenaard', zegt De Vries in De Nationale Autoshow.

Zeer ernstig
Uit onderzoek van de koepelorganisatie blijkt dat 40 procent van de toeleveranciers verwacht dat de impact van de coronacrisis 'zeer ernstig' zal zijn. Een groot deel van de bedrijven gaat dit jaar uit van een kwart minder omzet. 'We hebben becijferd dat op basis van de huidige stand van zaken er al bijna 60 miljard euro verlies geleden wordt', zegt de CLEPA-topvrouw.
Lees ook | Liveblog Coronacrisis
Samenwerking
De Vries sluit niet uit dat er toeleveranciers failliet zullen gaan. Ze roept op tot samenwerking binnen de Europese auto-industrie. 'Niet ieder voor zich, maar samen. Dat geldt voor toeleveranciers, dat zijn er duizenden in Europa die ook weer aan elkaar toeleveren. Maar het geldt ook voor de autofabrikanten en voor de autodealers, want als er geen vraag is naar auto's is er ook geen vraag naar auto-onderdelen.'
Luister ook | Autobranche Europa vreest effecten productiestop auto-onderdelen