Mobiliteit17 apr '20 18:15Aangepast op 18 apr '20 11:47

Autobranche oneens over aanpassing bijtelling elektrische auto

Auteur: Noud Broekhof

Belangenclubs in de autobranche zijn het niet eens over een mogelijke aanpassing van de bijtelling voor elektrische auto's vanwege de coronacrisis. Dat blijkt uit een rondgang van De Nationale Autoshow langs diverse partijen.

De bijtelling voor volledig elektrische auto's bedraagt op dit moment 8 procent en dat wordt volgend jaar verhoogd naar 12 procent. Onder meer de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) pleit vanwege de coronacrisis voor het uitstellen van de verhoging. 'Er zijn heel veel elektrische auto's besteld, maar we vrezen dat een deel volgend jaar pas wordt afgeleverd', zegt VNA-voorzitter Renate Hemerik tegen BNR.

Lees ook | Toekomst elektrische auto in gevaar door coronacrisis?

Ecosysteem

(ANP)

Volgens haar geeft het verlengen van de 8 procent bijtelling naar 2021 een extra impuls aan de economie. 'Het lijkt net alsof je dit allemaal doet om de zakelijke automobilist te bevoordelen, maar dat is niet zo. Het is echt een economisch en een milieutechnisch belang dat hier gediend wordt', zegt Hemerik.

Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) sluit zich daarbij aan. 'Dit gaat niet over meer of minder stimuleren, maar over een hele sector en een ecosysteem van elektrisch rijden dat je op de been wilt houden. Dat heeft af en toe een zetje en een helpende hand nodig van de overheid', zegt Van Biezen. Hij vreest dat de zakelijke markt voor elektrische auto's anders zal instorten volgend jaar.

Lees ook | Verhoging bijtelling funest voor elektrische auto

Jojobeleid

Steven van Eijck
Steven van Eijck ( ANP)

Maar de RAI Vereniging, de brancheorganisatie van auto-importeurs, ziet niks in het plan. 'Wij hebben jarenlang tegen de overheid ons beklag gedaan dat men jojobeleid uitvoert met de bijtelling. Te pas en te onpas verhogen en verlagen. Het zou heel bijzonder zijn als wij nou zouden zeggen: doe het maar, omdat het zo uitkomt', zegt voorzitter Steven van Eijck.

Hij waarschuwt voor een verstoring van de automarkt als de bijtelling voor elektrische auto's komend jaar 8 procent blijft. 'Je loopt het risico dat je in 2022 ineens een veel hogere bijtelling krijgt, omdat het hand aan de kraan-principe geldt.' De overheid kan met de 'hand aan de kraan' het beleid bijsturen als het bijvoorbeeld te succesvol blijkt.

BOVAG

Ook de BOVAG is om een reactie gevraagd. Een woordvoerder van de branchevereniging zegt dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken, omdat er volgende maand een evaluatie op de agenda staat tussen de overheid en de sector over het 'hand aan de kraan'-principe.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen