Mobiliteit12 mei '20 07:42Aangepast op 12 mei '20 20:31

'Stem infrastructuur beter af op groei tweewielers'

Auteur: BNR Webredactie

In deze coronacrisis mijden mensen het openbaar vervoer. En dat is goed nieuws voor de fabrikanten van fietsen, e-bikes en speed pedelecs. Die worden nu massaal verkocht, blijkt uit navraag bij Gazelle en de Accell Group, het bedrijf achter merken als Batavus en Sparta. Gemeenten moeten daarop inspelen door de infrastructuur goed af te stemmen op de groei van tweewielers, zegt Han ten Broeke, voorzitter van Bovag.

De anderhalvemetersamenleving betekent op die manier goed nieuws voor de tweewielers, en misschien wel voor de samenleving, zegt Ten Broeke. 'Het gaat mij te ver om te spreken van een geluk bij een ongeluk. Maar fietsen is gezond en het neemt minder ruimte in beslag. Dus je ziet inderdaad dat zowel gemotoriseerd als ongemotoriseerd tweewielerverkeer en -vervoer aan het toenemen is, en dat biedt mogelijkheden.'

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Fietskilometers

Het sluit aan op de overheidsdoelstelling om ook zakelijk vervoer op de fiets te stimuleren, zegt Ten Broeke. 'De overheid wil dat er voor het eind van deze kabinetsperiode 200.000 fietskilometers bij gemaakt worden en dat er 20 procent meer fietskilometers maken voor woon-werkverkeer. Die leasefietsenregeling is aantrekkelijk, maar je ziet ook dat ondernemers op dit moment wel iets anders aan hun hoofd hebben.'

Beluister ook | Spitsbrekers | Jury geeft visie op mobiliteit post-corona

Reiskostenregeling

Vorige week werd de werkkostenregeling verhoogd van 1,7 naar 3 procent van de loonsom gegaan. Dat kan en moet nog beter, meent Ten Broeke, als je écht de overheidsdoelstellingen wilt bereiken. 'Je kunt in die leasefietsenregeling goed kijken naar mensen die bijvoorbeeld twee dagen in de week gebruikmaken van die fiets voor woon-werk-verkeer. Omdat daarmee de regeling komt te vervallen voor het declareren van overige zakelijke kilometers, maken ze vaak zakelijk geen gebruik van de fiets.'

Op het begin van de coronacrisis zat Gazelle nog met de handen in het haar, zo vertelt directeur Huub Lamers. 'In de toevoer van onderdelen speelt Azië een belangrijke rol. De uitbraak is daar begonnen waardoor er een reisverbod kwam. Veel productiemedewerkers konden daardoor niet naar de fabrieken om de spullen te maken die wij grotendeels nodig hebben voor onze fietsen. Sinds begin januari zijn wij al in de weer met de toevoerlijnen.'

Gazelle verbouwt fabrieken

Op dit moment is de productie nog niet op het oude niveau, zo meldt Lamers. 'In onze fabrieken lopen 250 mensen rond. Door het virus is afstand houden, hygiëne en veiligheid enorm op de kaart gekomen op een manier waarop wij die fabrieken niet hebben gemaakt. Daar is drie weken niks gedaan en die fabrieken zijn opnieuw gestart. Het heeft tijd nodig om weer efficiënt te werken.'

Toch ziet Lamers dat de schade vrij snel hersteld wordt. 'We zien een vrij snel herstel van de markt, dat is positief. Ook internationaal gebeurt dat heel erg. Iedereen ziet dat fietsen een belangrijke rol spelen in de nieuwe economie.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen