De vakbond doet naar aanleiding van dit ongeluk 'een klemmend beroep' op staatssecretaris Van Veldhoven om onbewaakte overwegen zo snel mogelijk op te heffen. De VVMC weet dat ProRail veel procedures heeft lopen om die onveilige overwegen op te heffen of te beveiligen, maar volgens de vakbond gaat dit niet snel genoeg. Wim Eilert, bestuurslid van de VVMC: 'Volgens de huidige plannen duurt het nog drie jaar voordat alle onbewaakte overwegen verdwenen zijn. Zo lang kunnen we niet wachten.'

'Opheffen van overwegen is complex'
Het opheffen van overgangen is complex en moet vaak uitonderhandeld worden met grondeigenaren, gemeenten, provincies en ProRail. Om deze slepende procedures te laten vlotten moet Van Veldhoven waar nodig 'dwingend optreden', vindt de VVMC. 'Alles om meer dodelijke slachtoffer te voorkomen.'
Beluister ook | 25 miljoen extra naar onbewaakte spoorwegovergangen
ProRail werkt intussen hard om onbewaakte overwegen te verwijderen. Er staan 180 onbewaakte overwegen op de lijst om snel aangepakt te worden. Een woordvoerder meldt: 'De beste overweg is geen overweg.' Maar hij geeft aan dat 'het enorm complex is om samen met gemeenten, provincies en grondeigenaren tot een oplossing te komen'. Bovendien gaat het om veel geld. 'Een onbewaakte overweg verwijderen kost minimaal honderdduizenden euro's en loopt vaak in de miljoenen'.