Bos vindt dat de reiziger meer perspectief geboden moet worden. 'Het ov gaat op 1 juni dan wel weer normaal rijden, maar er zijn nog veel beperkingen. De capaciteit is slechts 40 procent. Ook is de fiets nog niet toegestaan en rijden buurtbussen bijvoorbeeld niet', zegt Bos. Zoals het kabinet een stappenplan heeft voor de opheffing van de lockdown, zou dit er ook voor het openbaar vervoer moeten komen, vindt hij.
Beluister ook | Petrolheads | Klaar met dat gedogen, bijtelling EVS nu snel verhogen
Regionale overheden, vervoerders en ov-reizigers worden belemmerd in het vinden van oplossingen door onvoldoende regie, tempo en slagkracht van de rijksoverheid', schrijft Rover in de brief. Bos voegt daaraan toe wat Rover daar precies mee bedoelt. 'Hoe gaan we weer naar een nieuwe situatie? En onder welke voorwaarden kan dat?' Denk hierbij onder meer aan het vergroten van de capaciteit in het ov.
Beluister ook | Spitsbrekers | Thuiswerken moet blijven
Extra geld
Bos benadrukt dat het extra belangrijk is om een goede exit-strategie te bedenken omdat het openbaar vervoer een vitale sector is. Daarom vindt hij ook dat er extra geld naar de ov-bedrijven toe moet. 'De sector is vitaal verklaard. Dan kan het niet zo zijn dat de hele sector dat zelf op moet hoesten.' Rover is bang dat de reiziger de rekening gepresenteerd gaat krijgen als de ov-bedrijven geen extra steun van de overheid krijgen.
