'Bpm niet hoger door nieuw testcyclus'
De nieuwe bpm-tabel, die vanaf 1 juli ingaat, leidt door de nieuwe testcyclus voor auto's niet tot meer inkomsten voor de overheid. Dat blijkt uit een second opinion van SEO Economisch Onderzoek. Het ministerie van Financiën heeft het onderzoek vanmiddag naar de Tweede Kamer gestuurd.
De Tweede Kamer drong november vorig jaar aan op een onafhankelijk onderzoek. De discussie over de bpm, de belasting op aanschaf van een nieuwe auto die gekoppeld is aan de CO2-uitstoot, speelt sinds de komst van een nieuwe testcyclus (WLTP). Volgens de autobranche stijgt de bpm door de invoering, terwijl afgesproken was dat de overgang budgetneutraal zou zijn. Onder meer de Bovag en de RAI Vereniging vinden daarom dat de nieuwe bpm-tabel moet worden aangepast, omdat autokopers anders meer bpm gaan betalen.
Second opinion SEO Economisch Onderzoek naar aanpassing bpm
'Op correcte wijze omgerekend'
Na onderzoek concludeert SEO Economisch Onderzoek dat een aanpassing van de tabel niet nodig is. 'De nieuwe bpm-tabel is door het ministerie van Financiën op correcte wijze omgerekend uit de oude tabel, op basis van degelijk onderzoek van TNO', staat in het rapport. Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën laat in een reactie weten dat hij de bpm-tabel niet zal aanpassen. Volgens hem is er geen reden om te twijfelen aan de onderzoeken. Hij vindt dat de implementatie van de nieuwe tabel budgettair neutraal, en daarmee correct, is uitgevoerd.