BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

OV: Amper coronaboetes en weinig reizigers

  • Diederik de Groot
woensdag 10 juni 2020, 6:00 Update: woensdag 10 juni 2020, 8:23

Reizigers in het openbaar vervoer houden zich tot nu toe uitstekend aan de coronaregels, zoals het dragen van een mondkapje. BNR deed hierover navraag bij de branchevereniging van ov-bedrijven, OV-NL. Daaruit blijkt dat het aantal boetes minimaal is en de bezettingsgraad ruim onder de beoogde 40 procent blijft. Dat laatste is voor het CDA reden om te twijfelen aan het nut van het in stand houden van de normale dienstregeling.

Sinds 1 juni is een mondkapje in het ov verplicht.
Sinds 1 juni is een mondkapje in het ov verplicht.EPA

Luister ook | Miljardensteun voor openbaar vervoer

Normale dienstregeling

Sinds 1 juni rijdt het ov weer volgens normale dienstregeling en zijn er coronaregels van kracht, waaronder de mondkapjesverplichting. Slechts 20 keer moest er sindsdien een boete worden uitgeschreven aan reizigers die zich hier niet aan hielden. Volgens OV-NL gebeurde dat vaak in combinatie met ander slecht gedrag en agressie.

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Maar capaciteit is maximaal 40 procent

De maximale capaciteit van het openbaar vervoer is vastgesteld op grofweg 40 procent, om een veilige afstand tussen reizigers te waarborgen. Ook op dit punt gaat het goed: slechts 30 procent van de capaciteit wordt op dit moment benut. Dat stemt ook tot tevredenheid bij de vakbond voor spoorwegpersoneel, de VVMC. De capaciteit moet binnen enkele weken dan ook omhoog kunnen, vindt Wim Eilert van de VVMC.

Luister ook | Rover: reiziger moet meer perspectief krijgen

Lage reizigersaantallen zijn te duur

Het CDA in de Tweede Kamer ziet ook de keerzijde van het lage aantal reizigers: het kost heel veel geld om een normale dienstregeling te handhaven, terwijl slechts 30 procent van de passagierscapaciteit wordt benut. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch denkt dan ook dat moet worden overwogen om uit kostenoverwegingen de dienstregeling opnieuw te versoberen. Dit gebeurde ook in de maanden dat het aantal coronabesmettingen in Nederland nog erg hoog was. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dat een sobere dienstregeling geen goede oplossing is: 'Minder treinen is wat mij betreft geen goed idee. Ik denk dat je meer moet spreiden.'

Voorzitter Pedro Peters van OV-NL wil niet de capaciteit aanpassen, maar de reizigers zodat er veel meer mensen mee mogen. 'Veertig procent is niet te doen, dat zou wel heel triest zijn. Er ligt verzoek bij het Kabinet of die veertig procent niet losgelaten kan worden', zegt Peters.

CoronacrisisCoronavirusNSOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Londense politie rondt Partygate af met 126 boetes

Aantal werkenden Nederland neemt verder toe

'Solide cijfers' voor ABN Amro in eerste kwartaal

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Geloofwaardigheid gewist, premier gebleven

#129 ‘WIT WORDT WEGGEDRUKT’

Wantrouwen en doofpot-Nokia's

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden