BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

OV: Amper coronaboetes en weinig reizigers

  • Diederik de Groot
woensdag 10 juni 2020, 6:00 Update: woensdag 10 juni 2020, 8:23

Reizigers in het openbaar vervoer houden zich tot nu toe uitstekend aan de coronaregels, zoals het dragen van een mondkapje. BNR deed hierover navraag bij de branchevereniging van ov-bedrijven, OV-NL. Daaruit blijkt dat het aantal boetes minimaal is en de bezettingsgraad ruim onder de beoogde 40 procent blijft. Dat laatste is voor het CDA reden om te twijfelen aan het nut van het in stand houden van de normale dienstregeling.

Sinds 1 juni is een mondkapje in het ov verplicht.
Sinds 1 juni is een mondkapje in het ov verplicht.EPA

Luister ook | Miljardensteun voor openbaar vervoer

Normale dienstregeling

Sinds 1 juni rijdt het ov weer volgens normale dienstregeling en zijn er coronaregels van kracht, waaronder de mondkapjesverplichting. Slechts 20 keer moest er sindsdien een boete worden uitgeschreven aan reizigers die zich hier niet aan hielden. Volgens OV-NL gebeurde dat vaak in combinatie met ander slecht gedrag en agressie.

Lees ook | Liveblog Coronacrisis

Maar capaciteit is maximaal 40 procent

De maximale capaciteit van het openbaar vervoer is vastgesteld op grofweg 40 procent, om een veilige afstand tussen reizigers te waarborgen. Ook op dit punt gaat het goed: slechts 30 procent van de capaciteit wordt op dit moment benut. Dat stemt ook tot tevredenheid bij de vakbond voor spoorwegpersoneel, de VVMC. De capaciteit moet binnen enkele weken dan ook omhoog kunnen, vindt Wim Eilert van de VVMC.

Luister ook | Rover: reiziger moet meer perspectief krijgen

Lage reizigersaantallen zijn te duur

Het CDA in de Tweede Kamer ziet ook de keerzijde van het lage aantal reizigers: het kost heel veel geld om een normale dienstregeling te handhaven, terwijl slechts 30 procent van de passagierscapaciteit wordt benut. CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch denkt dan ook dat moet worden overwogen om uit kostenoverwegingen de dienstregeling opnieuw te versoberen. Dit gebeurde ook in de maanden dat het aantal coronabesmettingen in Nederland nog erg hoog was. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dat een sobere dienstregeling geen goede oplossing is: 'Minder treinen is wat mij betreft geen goed idee. Ik denk dat je meer moet spreiden.'

Voorzitter Pedro Peters van OV-NL wil niet de capaciteit aanpassen, maar de reizigers zodat er veel meer mensen mee mogen. 'Veertig procent is niet te doen, dat zou wel heel triest zijn. Er ligt verzoek bij het Kabinet of die veertig procent niet losgelaten kan worden', zegt Peters.

CoronacrisisCoronavirusNSOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Veiligheidsberaad in principe niet afwijzend tegenover avondklok

Duitsland ontdekt ook variant coronavirus

Nederland stevent af op avondklok

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Strijders | Kees de Kort

Je pensioen is dit jaar misschien zo'n 1500 euro duurder geworden

In de Middag | 19 januari

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play