Dossier | Boeing 737 Max

Van de grond
'Dit is het eerste moment waarop de belangrijkste betrokkenen, zoals de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, in zo'n machine een rondje gaan vliegen. Dat is het eerste teken naar herstel', legt buitenlandcommentator en vliegtuigkenner Bernard Hammelburg uit.
Maar dat betekent niet dat de vliegtuigen in juli weer allemaal van de grond kunnen. 'Hij moet opnieuw worden gecertificeerd, er moeten nieuwe protocollen komen. het licht staat nog niet op groen, maar wel weer op oranje.' Hij verwacht dat de vliegtuigen over ongeveer een half jaar weer in gebruik genomen kunnen worden.
Lees ook | Boeing wil 16.000 banen schrappen
Software
Het vliegtuig bestaat al sinds de jaren zestig, maar is door de jaren heen steeds aangepast en verbeterd. 'Omdat er nieuwe sterkere motoren op werden gezet is er extra software ingebouwd. Die software was de oorzaak van de twee ongelukken. Dat is nu hersteld', vertelt Hammelburg.
'Maar dat was eigenlijk zo gedaan. Daarnaast bleek dat de de bekabeling, vooral in de staart, niet goed geïsoleerd was. Dat bleek een megaklus te zijn.' Nu dat ook opgelost is kan Boeing de vliegtuigen dus weer langzaam laten opstijgen.
Beluister ook | Nieuw: BNair
'Concurrent Airbus heeft nu een extra boost gehad in de verkoop. Maar als Boeing door deze malheur heen is, is de 737 Max een van de meest interessante objecten voor de luchtvaartindustrie.'
Luister ook | Boeing wil productie 737 Max hervatten
