'130 heeft niet geleid tot meer verkeersdoden'
De verhoging van de maximumsnelheid in 2012 naar 130 km/h heeft niet aantoonbaar geleid tot meer verkeersdoden op de snelweg. Dat concludeert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

De SWOV onderzocht de effecten van de verhoging van de maximumsnelheid. Automobilisten zijn gemiddeld enkele kilometers per uur sneller gaan rijden op 130-wegen. 'We zien inderdaad dat het aantal verkeersdoden op snelwegen toeneemt. Bij de 130-wegen neemt dat enkele doden per jaar sterker toe dan bij 120- en 100-wegen, maar wij kunnen dat niet eenduidig toeschrijven aan de verhoging van de maximumsnelheid', zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap in De Nationale Autoshow.
Luister ook | Meer of minder verkeersdoden door 130?
Belofte
Onderzoek SWOV naar verhoging snelheidslimiet op autosnelwegen
De kans op een aanrijding of incident is wel iets toegenomen, maar minder dan op wegen waar een limiet van 120 km/u geldt. Volgens de SWOV komt dat door extra veiligheidsmaatregelen die getroffen zijn op 130-wegen. Maar vooralsnog zijn niet alle 130-wegen veilig genoeg ingericht, terwijl het kabinet dat wel had beloofd. 'Ruim een kwart van de wegen heeft nog steeds obstakels binnen de 13 meter die daar voor staat. En zelfs tien procent van de wegen heeft obstakels binnen de vijf meter. Nou, dat wil je niet', zegt Van der Knaap.
Lees ook | Onderzoek naar veiligheid 130-wegen