Mobiliteit25 jun '20 00:08Aangepast op 25 jun '20 09:23

Weinig rendement van subsidies elektrisch rijden

Auteur: BNR Webredactie

Al het belastinggeld dat we stoppen in subsidies voor elektrisch rijden, levert nauwelijks iets op. Dat staat in een adviesrapport over de fiscale stimulering van elektrische voertuigen van de Algemene Rekenkamer. Het kabinet moet daar nog maar eens goed naar kijken, zegt de Rekenkamer.

Natuurlijk levert het uiteindelijk wel degelijk iets op, zegt Francine Giskens, collegelid van de Algemene Rekenkamer. Maar ze concludeert dat het wel een hele dure manier is om het doel te bereiken: meer elektrisch rijden. 'De Algemene Rekenkamer kijkt niet alleen of geld zorgvuldig wordt uitgegeven, maar ook of het wel zinnig en zuinig is. Dat inspireert ons om ook naar dit soort zaken te kijken.'

Beluister ook | 'EV subsidie goed voor private lease'

Voor het onderzoek werden niet-elektrische auto's vergeleken met elektrische exemplaren. Het 'kwijtgescholden' bedrag per bespaarde ton CO2 liep op tot zo'n 1.700 euro. 'Als je dat afzet tegen de 35 euro per ton CO2 voor bedrijven die iets uitstoten, dan heb je het over fenomenale bedragen. Het is al minder dan het in het verleden was, en het is een lovenswaardig doel, maar desondanks kom je nog wel bij dit soort bedragen uit.'

Een elektrische auto bij een snellaadstation van Fastned.
Een elektrische auto bij een snellaadstation van Fastned. (ANP / Koen van Weel )

Lees ook | Liveblogs coronacrisis

Bestelauto's

Intussen lijken bestelauto's een beetje een vergeten categorie. In de gunstige regelingen voor ondernemers die daarin rijden is het streven om ook iets te doen aan klimaat- en milieudoelen helemaal niet terug te zien in de bestaande regelingen; er wordt helemaal geen stimulans ingebouwd om ervoor te zorgen dat mensen zuinig gaan rijden, terwijl het vaak behoorlijk vervuilende dieselauto's zijn. Dat verbaast ons.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen