In 2025 zijn dagelijks waarschijnlijk 550 nieuwe laadpalen nodig. Stekkerauto’s moeten er hun batterij kunnen vullen. Alleen wanneer er verspreid en snel laadpalen bijkomen, kan elektrisch vervoer doorbreken. Dat is nodig, voor zowel klimaat als schone lucht. Het Rijk en regio’s lanceren daarom woensdag een plan. Ze mikken daarin op een dekkend, landelijk netwerk van oplaadpunten, maar dat wil nog niet zo vlotten.
Beluister ook | Helder! | Waarom je nu een elektrische auto moet kopen
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Verkeer beloofde al 15 miljoen euro steun vanuit het kabinetop tafel, de provincies en gemeenten betalen ook 15 miljoen euro. Maar of dat genoeg is, is volgens Roland Ferwerda, directeur van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. 'Daarmee willen we het hele proces van uitrollen op gang brengen en gemeenten helpen faciliteren; die staan voor grote uitdagingen, ook met de hele energietransitie.'
Private ruimte
Ferwerda maakt een onderscheid tussen laadpalen in de publieke ruimte, in de semi-publieke ruimte en binnen de private ruimte. 'Bedrijven en personen die een laadpaal voor zichzelf hebben vormen inmiddels meer dan de helft van de in totaal 200.000 laadpalen. Dat zien we niet zo goed, maar er gebeurt dus ook heel veel in de private ruimte. Het zou slim zijn om daar meer publieke palen van te maken, waar meer mensen gebruik van kunnen maken.'
Beluister ook | Petrolheads | 4.000 piek voor elektriek maakt de schatkist ziek
