
Beluister ook | Regionale spelers vechten NS-monopolie aan
Netwerk
De procedure begint deze maand bij de bestuursrechter. Daarna willen de vervoerders ook de Europese Commissie erbij te betrekken. Het ministerie zou nu in strijd handelen met de Europese aanbestedingsregels. ‘Je kunt je alleen afvragen of je Nederland moet willen vergelijken met andere grote landen’, legt vervoerseconoom Erik Verhoef uit.
Luister terug | Spitsbrekers: Gratis OV is geen goed idee
Andere landen met meerdere vervoersaanbieders zijn veel groter. ‘Dat past moeilijk in ons kleine netwerk. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je met verschillende aanbieders over hetzelfde spoor gaat rijden. Dan kijk je sowieso naar een verdeling per regio.’
Lees ook | 'Verbeteren internationaal spoornet zaak voor Europa'
Concurrentie
Toch zitten er ook voordelen aan een liberalisering van het Nederlandse spoor, vindt Verhoef. ‘Er kan na verloop van tijd inefficiëntie insluipen, omdat er geen concurrentie is. Daarom is er jaren geleden ook besloten meer te experimenteren op het spoor. Dat is alleen nooit veel verder van de grond gekomen dan we nu zien.’
Op dit moment rijden de regionale vervoerders vooral in de randprovincies. Zelf geven zij aan dat het niet de bedoeling is om het spoornetwerk op zijn kop te zetten. Wel willen de bedrijven meedingen naar meer regionale routes, en daar hun invloed vergroten.
Lees ook | Miljardensteun voor ov-bedrijven