Mobiliteit7 jul '20 13:55

Regionale vervoerders willen groter deel van het spoor

Auteur: Melissa Lagerwaard

De regionale spoorvervoerders willen een groter marktaandeel op het Nederlandse spoor. Om dat te bereiken beginnen ze een juridische procedure tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze hopen zo het besluit om de NS de exploitatie van het hoofdrailnet tot 2035 te gunnen tegen te houden.

Beluister ook | Regionale spelers vechten NS-monopolie aan

Netwerk

De procedure begint deze maand bij de bestuursrechter. Daarna willen de vervoerders ook de Europese Commissie erbij te betrekken. Het ministerie zou nu in strijd handelen met de Europese aanbestedingsregels. ‘Je kunt je alleen afvragen of je Nederland moet willen vergelijken met andere grote landen’, legt vervoerseconoom Erik Verhoef uit.

Luister terug | Spitsbrekers: Gratis OV is geen goed idee

Andere landen met meerdere vervoersaanbieders zijn veel groter. ‘Dat past moeilijk in ons kleine netwerk. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je met verschillende aanbieders over hetzelfde spoor gaat rijden. Dan kijk je sowieso naar een verdeling per regio.’

Lees ook | 'Verbeteren internationaal spoornet zaak voor Europa'

Concurrentie

Toch zitten er ook voordelen aan een liberalisering van het Nederlandse spoor, vindt Verhoef. ‘Er kan na verloop van tijd inefficiëntie insluipen, omdat er geen concurrentie is. Daarom is er jaren geleden ook besloten meer te experimenteren op het spoor. Dat is alleen nooit veel verder van de grond gekomen dan we nu zien.’

Op dit moment rijden de regionale vervoerders vooral in de randprovincies. Zelf geven zij aan dat het niet de bedoeling is om het spoornetwerk op zijn kop te zetten. Wel willen de bedrijven meedingen naar meer regionale routes, en daar hun invloed vergroten.

Lees ook | Miljardensteun voor ov-bedrijven

Gerelateerde artikelen