
Luister ook | Tij lijkt gekeerd voor winstgevend NS
Concurrentie is nodig
Volgens Hettinga presteert de NS weliswaar goed op dit moment, maar is dat juist dankzij de concurrentie. Ook kunnen de prestaties van NS volgens hem nog verder verbeteren, maar heeft de NS daarvoor wel de juiste omgeving nodig. 'Als je de punctualiteitscijfers van de regionale spelers met die van de NS vergelijkt, dan heeft die laatste nog een grote sprong voorwaarts te maken. Het vervoer kan efficiënter dan nu, haal je de concurrentie weg, dan verdwijnt ook die prikkel tot verbetering'.
Luister ook | Met roestrijden en protocollen is ook ProRail startklaar
Europese regelgeving
Hettinga begrijpt niet dat de vergelijking wordt gemaakt met het Britse spoor waar de liberalisering heeft geleid tot versnippering en dure kaartjes: 'De kwaliteit van het Britse spoor is heel slecht. De vergelijking met Scandinavië en Duitsland is veel beter - en daar is ook veel meer geliberaliseerd'. Niet alleen vindt Hettinga dat de Nederlandse overheid hier een denkfout maakt, het is zijns inziens ook in strijd met Europese regelgeving. 'De Europese spoormarkt moet verder geliberaliseerd worden, de verlenging van de concessie staat hier haaks op. Onverstandig en onbegrijpelijk', zegt de topman.
Luister ook | Topman Arriva: kabinet maakt beloften niet waar
Hettinga maakt ten slotte de vergelijking in jurisprudentie met de door de toezichthouder afgeblazen fusie tussen PostNL en Sandd. Hij zegt ook de Europese Commissie erbij te willen betrekken, het Europees perspectief is immers in het geding.