BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Ov: aantal reizigers blijft laag, zorgen over 2021

  • Diederik de Groot
dinsdag 21 juli 2020, 22:00 Update: woensdag 22 juli 2020, 9:03

De bezettingsgraad van treinen, bussen, trams en metro's ligt nog altijd op slechts 55 tot 60 procent van het niveau van vóór de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de branchevereniging van ov-bedrijven, OV-NL. De sector verwacht dit kalenderjaar wel te overleven, maar heeft zorgen over 2021 en later. Als de situatie met het coronavirus zich in negatieve zin ontwikkelt, kan het huidige ov-aanbod volgens de branche niet in stand worden gehouden.

Posters met coronamaatregelen.
Posters met coronamaatregelen.ANP / Koen van Weel

Volgens Pedro Peters, de voorzitter van OV-NL, gaan de ov-bedrijven dit jaar wel overleven, omdat met het kabinet een betalingsregeling is afgesproken. Door die regeling is 1,5 miljard euro beschikbaar om de ov-bedrijven te compenseren voor het wegblijven van reizigers. 'Maar het grote probleem zal zijn: 2021 en daarna. Hoe gaan we dat met elkaar regelen?'

Beluister ook | Onderzoeksraad der Dingen | Zwartrijden

Of de ov-bedrijven dan in de problemen komen, zal afhangen van de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus. Peters: 'Hoe is het gevoel bij de reiziger? Voelt men zich veilig genoeg? Op dit moment is het zo dat je met dit aantal reizigers, mét een mondkapje én voldoende afstand, heel goed kunt reizen.' De OV-NL-voorzitter wijst erop dat er geen nieuwe coronabrandhaarden zijn ontstaan in het ov. 'Maar', zegt Peters, 'de mensen moeten wel nog veel meer het gevoel krijgen dat het op een goede manier weer kan.'

Als de situatie rond het coronavirus zich echter niet op een positieve manier ontwikkelt, dan zal dat ertoe leiden dat het huidige aanbod van openbaar vervoer afgeschaald moet worden, stelt Peters. 'Het is wel een doemscenario, maar we moeten wel reëel zijn. Als zich dat voordoet dan kan je nooit, met dit aantal reizigers en de inkomsten die we van die reizigers krijgen, in stand houden wat we nu hebben. Dus dan zul je echt met het kabinet in overleg moeten.'

Angst en thuiswerken

Volgens Peters is het niet waarschijnlijk dat het aantal reizigers op korte termijn weer op het oude niveau komt. Tegen het eind van het jaar verwachten de vervoersbedrijven een maximale bezetting van 70 à 80 procent. Enerzijds houdt de angst voor het coronavirus nog wel even aan, anderzijds werken nog veel mensen thuis en krijgen studenten veelal digitaal onderwijs.

Beluister ook | Spitsbrekers | Voorkom parkeerproblemen door corona

De ov-branche kijkt dan ook met spanning uit naar het advies dat het Outbreak Management Team aan het einde van de zomer zal uitbrengen aan het kabinet. Als het advies om zoveel mogelijk thuis te werken dan niet verandert, heeft dat een grote invloed op het aantal reizigers dat gebruik zal maken van het openbaar vervoer. En, zo geeft Peters aan, het is uiteindelijk voor de ov-bedrijven natuurlijk van groot belang dat ze zoveel mogelijk mensen kunnen vervoeren.

Anderhalve meterCoronacrisisCoronavirusMobiliteitNSOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Grapperhaus: avondklok gaat zaterdag in

Steunpakket wordt met 7,6 miljard uitgebreid en verlengd

Meer geld voor vaste lasten, starters en voorraden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Ethereum minen, het kan nog uit maar het is binnenkort voorbij

Timmermans omhelst Biden's Amerika

Opinie | Niks Kat in het Bakkie, de Democraten zijn verdeeld

Joe&Donald Show: Roep om eenheid

Topgast | Kees Verhoeven, D66

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play