NS ontwikkelt nieuwe abonnementen door corona
375.000 treinreizigers hebben tussen maart en juni massaal gebruik gemaakt van de coronaregeling van de NS en hun abonnement opgeschort. Ook het reisgedrag verandert, onder invloed van corona. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek met de TU Delft. Daarom wordt er gekeken naar bijpassende abonnementen.
Lees ook | Ov: aantal reizigers blijft laag, zorgen over 2021
Thuiswerken
Twee op de drie forensen verwacht na corona nog meer thuis te werken volgens het grootschalig onderzoek. Daarom wil de NS abonnementen ontwikkelen die beter passen bij hoe mensen sinds de coronacrisis reizen. 'We praten met klanten, gebruiken de inzichten uit het onderzoek met de TU Delft en zullen ook met consumentenorganisaties daarover in gesprek moeten. We zijn aan het begin van dat proces en de komende maanden zullen de resultaten daarvan zichtbaar worden', zegt Hessel Koster van de NS.
1 miljard omzet
Door de coronacrisis heeft de NS het mogelijk gemaakt om met onmiddellijke ingang je abonnement stop te zetten. De schadepost die daardoor is ontstaan is enorm, zegt Hessel Koster van de NS. 'In de periode eind maart tot juni hebben we nauwelijks reizigers gehad. Dus we hebben ook geen nieuwe abonnementen of losse vervoersbewijzen verkocht. Het is moeilijk om in te schatten wat daar het gevolg van is, maar voor heel 2020 schatten we in dat we zo'n 1 miljard euro omzet hebben gemist.'
Luister ook | Werkverkenners | Blijvend anders werken door corona